FødevareWatch

Danish Crown lander aftale til over 670 millioner i Kina

Den danske kødkoncern sætter endnu en streg under Kina som et vitalt marked for selskabet med en ny trecifret millionaftale med en kinesisk fødevaregigant.

Niels Knudsen, Danish Crowns salgsdirektør i Kina, underskriver millionaftalen med Kinas største fødevarevirksomhed Cofco Foto: Danish Crown / PR

Danish Crown har onsdag indgået en aftale til en værdi af mindst 100 mio. dollar i 2020 med Kinas største fødevarevirksomhed, Cofco.

Det fortæller Danish Crowns salgsdirektør i Kina, Niels Knudsen, i en pressemeddelelse.

"Vi er rigtigt glade for aftalen med Cofco Meat Holdings. Den sætter to streger under, at vi i Danish Crown har nået en status som "preferred supplier" for den største aktør på det kinesiske marked," siger han.

Cofco og Danish Crown er i forvejen handelspartnere. Med aftalen har de to koncerner indgået en rammeaftale, der ifølge pressemeddelelsen gensidigt sikrer et forretningsomfang på 100 mio. dollars (673 mio. kr.). Et beløb, som dog sagtens kan vokse.

Danish Crown-direktør: Ny storkontrakt i Kina vil give genlyd

Største enkeltstående salgskontrakter

Aftalen er ganske speciel for Danish Crown, uddyber global salgsdirektør i koncernen, Lars Albertsen.

"Nu har vores samhandel nået et omfang, der gør Cofco til en meget væsentlig partner for Danish Crown. De kontrakter, vi de seneste måneder i to omgange har indgået, har faktisk haft en størrelse, som – målt på værdi – gør dem til de største enkeltstående salgskontrakter i Danish Crowns historie," lyder det.

Kontrakten er samtidig en hidtidig kulmination på Danish Crowns voksende aktiviteter i Kina. Senest i april satte koncernen en anden milepæl, da man åbnede sin første fabrik i landet.

Danablu får beskyttet status i Kina

Milliardaftale med Alibaba-selskab

Det er ikke første store aftale, Danish Crown lander på kinesisk jord. I november sidste år underskrev andelsselskabet en femårig aftale til 2,3 mia. kr. med Win-Chain, som er ejet af internetkæmpen Alibaba.

Aftalen bestod i, at slagterikoncernen skulle levere 250 ton svinekød om ugen til Win-Chain.

Dertil har slagterikoncernen i en årrække sendt svinekød til Kina, hvis knap 1,4 milliarder borgere er storforbrugere af svinekød, med stor succes. Selskabet kom ud af første halvår af 2019 med en omsætning på 30,6 mia. kr. og et årsresultet på 786 mio. kr.

Nordjysk handelsselskab kaster sig over fisk: "Kina støvsuger jo hele verden for svinekød"

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier