Ramt af flyskam: Familieejet måltidsfirma halverer overskuddet
Bon Appetit Group, der bl.a. sælger salater, sandwich og måltidsløsninger til luftfartsselskaber og lufthavne, går tilbage for andet år i træk i nyt regnskab. Et dalende antal flypassagerer i Sverige har ramt selskabet, siger adm. direktør Lotte Kavsman.
AF IDA GAUNØ SCHEEL-BECH & ANINE HOLMELUND FRANDSEN
Den familieejede virksomhed Bon Appetit Group sælger convenienceprodukter – en trend, der ellers vokser. Ikke desto mindre halter den økonomiske udvikling i selskabet, viser et friskt regnskab fra 2018/19.
Her falder bruttofortjenesten 11 pct. til 35,5 mio. kr., mens bundlinjen bliver mere end halveret til 1,4 mio. kr. Det er andet år i træk, at virksomheden leverer tal i tilbagegang.
Den største enkeltstående forklaring er at finde i en svag svensk krone, hvilket har kostet på omsætningen, siger Lotte Kavsman, der er adm. direktør i Bon Appetit Group, uden at sætte et konkret fald på dykket. Tidligere har omsætningen lydt på knap 100 mio. kr.
En anden del af forklaringen ligger i samfundets stigende fokus på klima, for det rammer også selskabet.
"Flyskam er kommet på banen," lyder det fra direktøren.
Bon Appetit Group sælger til lufthavne i Norge og Sverige, og selskabet leverer flymad til SAS og Norwegian. I sommer kunne Swedavia Airports melde om en usædvanlig nedgang i antallet af svenske flypassagerer. Hele 11 pct. droppede i juli at rejse med fly på indenrigsruterne i landet sammenlignet med samme periode sidste år.
"Det er klart, at nedgangen i passagertallet fra Norge og Sverige har haft indflydelse på vores omsætning," siger Lotte Kavsman. Ifølge direktøren har ingen kunder forladt selskabet. Dog har hun tænkt sig at luge ud.
"Det er klart, at vi bliver nødt til at se på, hvilke kunder der rent faktisk bidrager til vores bundlinje," lyder det.
Dertil hjælper det heller ikke på virksomhedens salg, at flyselskaberne er begyndt at sætte ind overfor madspild. Resultatet er, at både flyselskaber og lufthavne pludselig køber mindre hos Bon Appetit Group, forklarer Lotte Kavsman.
Ny gearing af virksomheden
Selvom luftfarten byder på nye tider, betyder det ikke, at direktøren vil acceptere bundlinjens halvering som et nyt standardniveau.
"Vi har masser af ting i støbeskeen og er i gang med at omstille os," siger hun med henvisning til både selskabets økologiske sats og en målrettet strategi, der skal gøre det muligt at tage en større bid af foodservicemarkedet på land.
Her er skytset bl.a. økologiske og konventionelle dressinger, marinader og pestoer. Samtidig er Bon Appetit Group i gang med at udvikle nye produktområder. Ambitionen er at omlægge alle produkter til økologi inden for fem år. De første økologiske to-go salater er allerede kommet ud i markedet.
"Vi er i gang med at geare hele organisationen og vores produktionssetup til at imødekomme det mere professionelle marked. Vi er meget ambitiøse på området og tror på, at det er her, vi finder væksten fremadrettet," siger Lotte Kavsman.
Selskabet sælger bl.a. salater, sandwich og måltidsløsninger til supermarkeder og cafeer. Virksomheden leverer også salater og sandwich til søs. Størstedelen af produkterne bliver leveret under private label, fremgår det af virksomhedens hjemmeside.
Det tyske måltidskasseselskabs nordiske afdeling Hellofresh Nordic lander et millionoverskud på bundlinjen i året 2023, som har været præget af ”pres på husholdningernes indkomster.”
Selvom der er taget et stort skridt, kan der blive behov for yderligere besparelser i Coop siger topchef, der samtidig forsvarer nedskæringer kort efter ejerskifte. ”Der er brug for klarhed”.
Dokumenter fra konkursoprydning viser en Skare-koncern, der var presset længe før konkursen. Og hvor ledelsen talrige gange overførte millioner for at få likviditeten til at glide.
Coop forventer at have en ny kædedirektør for Kvickly og Superbrugsen på plads ”indenfor den nærmeste fremtid,” oplyser koncernen efter ændringer i toppen.
Selvom der er taget et stort skridt, kan der blive behov for yderligere besparelser i Coop siger topchef, der samtidig forsvarer nedskæringer kort efter ejerskifte. ”Der er brug for klarhed”.
Coop forventer at have en ny kædedirektør for Kvickly og Superbrugsen på plads ”indenfor den nærmeste fremtid,” oplyser koncernen efter ændringer i toppen.
Stigende import af polsk kylling til Danmark presser kyllingeselskabet Danpo, som holder igen med udfasningen af hurtigvoksende kylling, selvom forbrugerne er på vej tilbage, fortæller adm. direktør.
Salling Group overtager 35 af Coops butikker, som led i en række større ændringer i det økonomisk hårdt trængte Coop. Forhandlinger om yderligere salg af butikker er i gang.