Danmarks største sushikæde forbereder sig på udlandseventyr

Det bliver vanskelige og vanskeligere at finde nye lokaler for Sushimania, der er landets største sushikæde. Derfor er det naturligt at se mod udlandet i løbet af de kommende år, lyder det fra direktør og ejer.
Foto: PR. Sushimania.
Foto: PR. Sushimania.

Sushimania er i løbet af få år vokset til at være landets største sushikæde målt på antallet af butikker, og inden året er omme, er det planen at ramme 28 butikker.

Ifølge ejer og adm. direktør Karam Ayad, var den oprindelige plan at nå 30 butikker, og det forventer han, at kæden gør næste år. Herefter er der dog stadig vækstmuligheder i Danmark, for det har vist sig, at etablering i mindre byer som eksempelvis Skive har været en bedre forretning end forventet.

"Det var vores drøm at åbne 30 butikker i de 30 største byer. Men vi har også haft succes i mindre byer som Hobro og Skive, som har overrasket os positivt. Det sætter måske 10 – 15 ekstra butikker på kortet," siger han.

Samtidig har kæden taget en ny franchisetager ind, der har ansvaret for kædens butikker på Sjælland. Han har en ambition om at sætte markant fart på væksten med omkring fire nye butikker om året. Overordnet bliver det imidlertid sværere at finde nye steder at åbne, og der er færre bare pletter på landkortet.

Forventer at være i udlandet inde tre år

"I Jylland er der kun to-tre byer tilbage, og dem er vi så godt som inde i. Så må vi se, hvad fremtiden bringer. Jeg synes grundlæggende, at vi er klar til udlandet, men i mellemtiden bruger vi krudtet på at optimere butikkerne," siger Karam Ayad og fortsætter:

"Vi gør konceptet så strømlinet, som det overhoved kan blive. Ser på småfejl, vi laver, og justerer dem. Vi har jo pludseligt lidt mere tid nu, hvor vi ikke åbner i samme tempo som tidligere."

Karam Ayad og resten af kædens fire franchisetager er også begyndt at tale højt om at åbne i udlandet. Som han siger, er det et spørgsmål om tid. Lige nu bruger Karam Ayad dog stadig sin fulde energi på den danske forretning, og det at skulle til at se mod udlandet er både en vision og noget overvældende.

"Det (udlandet red.) er en drøm. Det kilder allerede i kroppen i dag, når jeg ser tilbage på, hvor langt vi er nået, så udlandet vil være helt vildt. Jeg ved dog, at det bliver en stor udfordring, og jeg er også god til lige at falde ned, men selvfølgelig drømmer jeg om det," siger han.

Den største udfordring bliver at finde den rigtige partner, for Karam Ayad vil ikke selv starte Sushimania op i et nyt land.

"Jeg skal have nogen med, der har forstand på det givne land. Jeg skal finde en, der knokler ligeså hårdt som os," siger han.

Karam Ayad er dog sikker på, at det nok skal komme, og inden for få år vil man kunne bestille en sushibakke fra Sushimania uden for Danmark, fastslår han.

Det er nabolande som Sverige, Tyskland, Norge og eventuelt England, der kan være interessante.

"Inden for to til tre år burde vi i hvert fald have en til to butikker i udlandet," forklarer han.

I det seneste årsregnskab endte bundlinjen på 4,5 mio. kr., mens bruttofortjenesten endte på 14,9 mio. kr. Omsætningen bliver ikke oplyst, men Karam Ayad fortæller, at det for nyligt ramte en trecifret millionbeløb.

Jysk sushikæde er blevet landets største på rekordtid

Sushikæde bremser op for nyåbninger og hæver overskuddet

Ung sushikæde vil åbne ti restauranter i 2018

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter