De blå leveringsbude fra Wolt er efterhånden ikke et fremmed syn i større danske byer. Tjenesten har opnået betydelig succes, og kernen i forretningen er de blå bude.
Men ifølge Berlingske bliver buddene ansat som såkaldte kurérpartnere og er tilknyttede som selvstændige erhvervsdrivende. Det betyder, at de bliver ansat uden overenskomst.
Ifølge Wolt giver det en fleksibilitet til buddene, som i knap halvdelen af tilfældende er udlændige og i Danmark på Working Holiday Visa.
"Indtil videre har vi opereret med en freelancemodel, fordi det giver vores partnere maksimal uafhængighed og fleksibilitet. Vi er i øjeblikket i gang med at forhandle forsikring på plads for alle vores partnere på verdensplan. Både vi og fagforeningerne har det samme mål: Glade kurérpartnere. Hvis vi ikke har det, har vi heller ingen forretning. Faktisk er 80 procent af vores partnere tilfredse eller meget tilfredse med at køre for Wolt," skriver Wolt i et skriftligt svar til avisen.
I fagforeningen 3F ser man dog ikke positivt på modellen og ønsker den ændret snarest.
"Ud fra en normal betragtning vil jeg sige, at deres arbejdsvilkår er dårlige forstået på den måde, at det er et job, hvor de ingen indflydelse har på, hvordan deres løn- og arbejdsforhold skal være. Vi er jo bekymrede for, at sådan nogle ting og sager breder sig for meget," siger John Bondebjerg fra 3F.
Takeaway-komet satser på Danmark: Facebook-stifter med i milliardinvestering
Detaljerne falder på plads i Just Eat-fusion
Hungry vil skubbe Just Eat af tronen: "Vi satser alt på at blive nummer ét i Danmark"