Nøglehulsmærket, mærket der skal forbrugere i retning af sundere fødevarer, nyder stor medvind og har gjort i det 10 år.
Ifølge en ny opgørelse fra Nielsen, som Miljø- og Fødevareministeriet henviser til i en pressemeddelelse, er der kommet mere end 4000 varer med Nøglehulsmærket på butikshylderne, siden Nøglehullet blev introduceret i Danmark i 2009.
"Nøglehulsmærket er med til at gøre det sunde valg til det lette valg. Og det er den helt rigtige vej at gå, hvis vi skal løfte folkesundheden. Faktisk er Nøglehulsmærket så god en ordning for både forbrugere og virksomheder, at jeg er overbevist om, at vi også de næste ti år kommer til at se endnu flere fødevarer, der kan leve op til kravene for Nøglehulsmærket," udtaler fødevareminister Mogens Jensen.
Tal fra Yougov viser ifølge ministeriet, at 9 ud af 10 forbrugere i dag kender Nøglehulsmærket, og 65 pct. ved, hvad mærket står for.
Fødevarer med Nøglehullet skal opfylde krav til bl.a. indholdet af fedt, salt, sukker, fibre og fuldkorn.
Politikere er betænkelige ved flere fødevaremærker
Pressechef forlader Landbrug & Fødevarer: Skal være særlig rådgiver for minister
Danske fødevarevirksomheder skal hjælpes meget mere mod udlandet