Nye partnerskaber og investeringer i nye morgenmadstilbud var med til at accelerere væksten i årets andet kvartal hos den amerikanske fastfoodkæmpe McDonalds.
Salget i de forretninger, der også var åbne for et år siden, voksede med 6,5 pct. på globalt plan i andet kvartal, og blandt andet det vigtige hjemmemarked, USA, var med til at sikre en pæn fremgang i perioden, der dækker over april, maj og juni.
Det betød også, at fastfoodgiganten havde mere gang i salget end ventet, da analytikerne forud for fredagens regnskab havde sat næsen op efter en sammenlignelig salgsvækst på 5,3 pct., viser estimater indsamlet af Bloomberg.
Det sammenlignelige salg voksede med 5,7 pct. på det amerikanske marked i perioden, og ifølge Bloomberg News var nye morgenmadsmuligheder som donut-sticks og kampagnetilbud som "køb to for 5 dollar" med til at hjælpe fastfoodkæden i USA, som er et marked præget af hård konkurrence om kunderne.
Alligevel tog den samlede omsætning et marginalt dyk på 0,2 pct. til 5,34 mia. dollar, når man sammenligner med den samlede omsætning i andet kvartal året forinden. Analytikerne havde sat næsen op efter en omsætning på 5,33 mia. dollar.
Den justerede indtjening per aktie landede på 2,05 dollar i andet kvartal, og det var til gengæld helt som ventet blandt analytikerne - og en fremgang fra 1,99 dollar i samme periode af 2018.
McDonalds aktie stiger 1,9 pct. i det amerikanske formarked fredag.
McDonalds' baconsatsning giver pote
Dansk McDonalds-ejer tjente over 100 millioner kroner
McDonalds dropper buræg i Danmark