I det der betegnes som en historisk stor aftale har den International Olympiske Komite underskrevet en sponsoraftale med Coca-Cola og det kinesiske mejeriselskab Mengniu på samlet 3 mia. dollar, skriver Financial Times med henvisning til udsagn fra flere anonyme kilder.
Den samlede aftale betyder, at Coca-Cola og Mengniu skal være sponsor ved seks olympiske sommer- og vinterlege i perioden 2021 til 2032, og de to store virksomheders skal deles om posten som den oficielle nonalkoholiske partner.
Samarbejdet mellem amerikanske Coca-Cola og kinesiske Mengniu, der er Asiens næststørste mejerikoncern, og med hvem Arla også har et joint venture i Kina, kommer på et tidspunkt, hvor der i internationale politiske luftlag ikke er ret mange aktuelle positive strømninger mellem Kina og USA.
Det er lidt uklart, hvad Coca-Cola får ud af partnerskabet med Mengniu, men for mejerikoncernen skal det være med til at øge den internationale bevågenhed i en koncern, der gerne vil øge salget uden for de kinesiske grænser.
10 år efter mælkeskandalen i Kina: Mistillid får fortsat kineserne til at købe vestlige fødevarer
Mengniu har ligesom den anden store kinesiske mejerikoncern Yili haft svært ved at vinde godt fodfæste efter den mælkeskandale som rullede igennem den kinesiske mejeriindustri helt tilbage i 2008. Det var en mælkeskandale, hvor flere kinesiske producenter blev fundet skyldige i at have forgiftet flere hundredtusinder børn med mælkeerstatning, hvor der blandt andet var tilsat melamin.
Siden skandalen har udenlandske koncerner som Nestle, Danone, Fonterra og Arla haft medvind i det kinesiske marked for børneernæring, hvor tiltroen til hjemlige produkter har været meget lille.
Faldende fødselstal får kinesiske mejerikæmper til at skifte spor