FødevareWatch

Madplatform rejser ny kapital til udlandseventyr: "Det er lidt nervepirrende"

Den unge virksomhed Chefmade vokser hidsigt i Danmark, og madplatformen tæller over 150 restauranter. Nu skal konceptet ud over landets grænser. Derfor henter selskabet en ny pose penge fra bl.a. Hungry og Just Eat-rigmanden Ditlev Bredahl.

Med Chefmade kan man bestille en kok, som skaber en restaurantoplevelse i ens hjem eller firma fra 300 kr. person. Nu skal konceptet ramme udlandet. Foto: PR

Den unge madplatform Chefmade har fået så godt styr på sit koncept, at den nu gør klar til at indtage udlandet. Organisationen er vokset til 11 mand på kontoret i Lystrup ved Aarhus, omsætningen har rundet 20 mio. kr., og selskabet oversteg sin budgetterede omsætning med 2 mio. kr. i årets første kvartal.

Nu står et nyt kapitel for døren.

"Vi rejser ny kapital lige nu. Der er håndslag på det, og så skal vi til udlandet," siger Christoffer Tellefsen, adm. direktør og medstifter i Chefmade.

Han ønsker ikke at blive konkret på investeringens størrelse, før de sidste detaljer kommer på plads, men uddyber, at de friske penge stammer fra den nuværende ejerkreds, der tæller takeaway-portalen Hungry.dk, Just Eat-rigmand Ditlev Bredahl, Christoffer Tellefsen selv og hans medstifter, Jacob Bülov Espensen.

En markedsundersøgelse er jo bare et stykke papir. Nu skal vi prøve det af i virkeligheden, og det er lidt nervepirrende

Christoffer Tellefsen, adm. direktør og medstifter, Chefmade

Selskabet har udviklet en platform, der formidler kontakt mellem restauranter og kunder, som kan bestille en kok til at komme og trylle i køkkenet. På den måde kan værten fokusere på at hygge med sine gæster i stedet for at rende rundt med hovedet begravet i kødgryderne.

Markedsundersøgelser er bare et stykke papir

Chefmade har undersøgt potentialet i fem lande og kigger i første omgang mod Sverige, Tyskland og Schweiz.

"En markedsundersøgelse er jo bare et stykke papir. Nu skal vi prøve det af i virkeligheden, og det er lidt nervepirrende. Vi skal finde ud af, om hele det setup, vi har lavet i Danmark, kan blive en lige så stor succes i udlandet. Det bliver spændende," siger 30-årige Christoffer Tellefsen.

Inden året er omme, skal Chefmade gerne være til stede på et eller to nye markeder, hvor virksomheden vil indtage de største to-tre byer i det pågældende land.

"Først skal vi bevise, at vi kan finde ud af det, og så kan vi begynde at trykke på speederen mere radikalt," siger han.

Og tryk på speederen skal der til, hvis selskabets høje ambitioner skal indfris. Målet er nemlig at blive verdens største platform for restauranter, der kan tage ud og kokkerere hos både virksomheder og private.

Der er stor interesse fra både danske og udenlandske investorer, fonde og venturekapitalister, der kigger på Chefmade

Christoffer Tellefsen, adm. direktør og medstifter, Chefmade

"I Danmark er vi helt klart positioneret som den største udbyder af private dining. Vi skal ud og lave samme model i udlandet," lyder det fra direktøren.

VC'ere, fonde og investorer kigger med udefra

Sidste år voksede forretningen 523 pct. i Danmark ifølge direktøren, hvilket svarer til en omsætning på lige knap 22 mio. kr. i 2018 mod 3,5 mio. kr. i selskabets første fulde leveår i 2017.

"Vi har bygget en base op i Danmark, som er rigtig vigtig for os. Når du går til udlandet, skal du have styr på sine processer. Har du ikke styr på dine processer, kan du bare gange problemerne med ti, når du går ud over landets grænser. Derfor har det været så vigtigt for os," siger han.

Selvom udlandet kalder, er Chefmade dog langt fra færdig med hjemmemarkedet, hvor der er meget mere at hente, hvis man spørger Christoffer Tellefsen.

"Vi har kun lige set toppen af isbjerget i Danmark," siger han og pointerer, at væksten også vækker opmærksomhed udefra.

"Der er stor interesse fra både danske og udenlandske investorer, fonde og venturekapitalister, der kigger på Chefmade," siger Christoffer Tellefsen.

Han afviser dog blankt, at det er fristende på nuværende tidspunkt, hvor de nuværende ejere skyder kapital i.

"Ikke endnu. De må vente," siger han.

Tæller over 150 restauranter

Chefmade fokuserer udelukkende på restauranter. Hos private er kunderne typisk i aldersgruppen 30-60 år, der ofte bruger Chefmade uden særlige anledning andet end ønsket om at være sammen med deres omgangskreds. Virksomheder kan eksempelvis bruge det som alternativ til fredagsbar, fortæller direktøren.

I øjeblikket tæller platformen 51 restauranter, som alle er nøje udvalgt af medstifter og kok Jacob Bülov Espensen, der tidligere har arbejdet på bl.a. michelin-restauranten Kokkeriet i København og Restaurant Koch i Aarhus.

"Det er vigtigt for os, at vi har de rigtige restauranter med. Vi bliver aldrig et åbent site for restauranter, for vi vil have garanti for kvalitet," siger Christoffer Tellefsen.

chefmadee.jpg
Chefmade blev stiftet i efteråret 2016. Sidste år lavede virksomheden et underskud på 2 mio. kr., hvilket er i tråd med planen om at investere i fremtiden. Foto: PR

Når Jacob Bülov Espensen tager rundt og besøger restauranterne, lytter de til ham qua hans erfaring fra branchen. På et tidspunkt tog Jacob Bülov Espensen feedbacken til nye højder, fortæller direktøren.

"Jacob var ude og teste en restaurant, og efter middagen sagde han: Den er mega lækker, men jeg ville have gjort det lidt anderledes. Og så svarede de for sjov: Så gå da ud og gør det selv. Så det gjorde han," griner Christoffer Tellefsen og tilføjer, at kokkene faktisk endte med at tage rettelserne til sig.

Udover de nuværende 51 restauranter er 103 danske restauranter godkendt til at blive optaget hos Chefmade, der først skal sørge for, at de nye restauranter bliver præsenteret ordentligt på sitet med bl.a. professionel fotografering.

It-rigmand køber sig ind i madkoncept for millioner

Hungry vil skubbe Just Eat af tronen: "Vi satser alt på at blive nummer ét i Danmark"

Hungry.dk køber sig ind i aarhusiansk startup

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier