Arlas salg af økologiske oste buldrer frem

Flere og flere danskere vil have en bid økologisk ost. Hos mejerigiganten Arla er salget af økologiske oste steget med 41 pct. i løbet af et år. Derfor udvider Arla sortimentet.
Foto: Anne Bæk / Ritzau Scanpix
Foto: Anne Bæk / Ritzau Scanpix

Danskerne er det mest ostespisende folkefærd i verden med et årligt gennemsnitligt indtag på 16 kilo ost. Hos mejerikoncernen Arla er det især økologiske oste, der er populære.

Her er salget af økologisk ost vokset 41 pct. det seneste år.

"Det er dejligt, at salget af økologiske oste nu vinder frem. Vi ved, at de største barrierer for at købe økologi blandt andet er smag, tilgængelighed og udvalg, så disse områder har vi især fokus på," udtaler Marianne Forsingdal, brand manager for Arlas ostekategori, i en pressemeddelelse.

Som følge af den stigende efterspørgsel lancerer Arla nu to nye økologiske Gouda-varianter under produktserien Riberhus Mesterstykker.

Arla vil i alt lancere 15 økologiske produkter i 2019. Koncernen satte sig et mål i 2015 om at øge den samlede omsætning af økologiske produkter med 50 pct. inden 2020; lige nu mangler Arla 7 pct. for at indfri målet.

Arla-konkurrent skærer 40 procent af sine varenumre væk

Thise tøffer fremad: "Vi er ikke sat i verden for at være et vækstlokomotiv"

Danmark eksporterede mejeriprodukter for 21,1 milliarder i 2018

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Photo: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter