Danskerne er det mest ostespisende folkefærd i verden med et årligt gennemsnitligt indtag på 16 kilo ost. Hos mejerikoncernen Arla er det især økologiske oste, der er populære.
Her er salget af økologisk ost vokset 41 pct. det seneste år.
"Det er dejligt, at salget af økologiske oste nu vinder frem. Vi ved, at de største barrierer for at købe økologi blandt andet er smag, tilgængelighed og udvalg, så disse områder har vi især fokus på," udtaler Marianne Forsingdal, brand manager for Arlas ostekategori, i en pressemeddelelse.
Som følge af den stigende efterspørgsel lancerer Arla nu to nye økologiske Gouda-varianter under produktserien Riberhus Mesterstykker.
Arla vil i alt lancere 15 økologiske produkter i 2019. Koncernen satte sig et mål i 2015 om at øge den samlede omsætning af økologiske produkter med 50 pct. inden 2020; lige nu mangler Arla 7 pct. for at indfri målet.
Arla-konkurrent skærer 40 procent af sine varenumre væk
Thise tøffer fremad: "Vi er ikke sat i verden for at være et vækstlokomotiv"
Danmark eksporterede mejeriprodukter for 21,1 milliarder i 2018