FødevareWatch

Arla sælger sit sidste mejeri i Alperne

Arla dropper sydtysk alpedrøm ved salget af det sidste af en række ostemejerier, som koncernen købte tilbage i 2011.

I 2011 satte Arla kurs mod Sydtyskland. Her opkøbte den danske mejerikoncern selskabet Allgäuland, der dengang omsatte for 2 mia. kr. og forarbejdede 450 millioner liter mælk gennem flere ostemejer, som siden et efter et er blevet solgt igen.

Den sidste i rækken er et mejeri i Bad Wörishofen med en årlig produktionskapacitet på 14.000 ton ost og en indvejning på omkring 180 millioner kilo mælk, hvilket nu også er afsat, skriver Landbrugsavisen på baggrund af en pressemeddelelse fra Arlas tyske afdeling.

Mejeriet er blevet købt af belgiske Vache Bleue. Prisen er ikke offentliggjort.

"Med Vache Bleue er det lykkedes Arla Foods at finde en køber, der vil fortsætte arbejdet i Bad Wörishofen i sin nuværende form. Alle 73 medarbejdere fra produktion og administration vil fortsætte deres ansættelse på de hidtidige betingelser," skriver Arla i meddelelsen ifølge Landbrugsavisen.

Kunder foretrækker store kendte brands

Arla satte mejerierne til salg, fordi kunderne efterspurgte specialoste fra store kendte brands, fremfor de mindre ukendte, sagde Arlas kommunikationsdirektør Theis Brøgger i april 2018 til Finans:

"Forbruget af specialoste udvikler sig mere og mere i retning af store, kendte varemærker som vores eget Castello, mens det er vanskeligere at trænge igennem med små nichemærker som Allgäuland. Derfor ser vi ikke længere det samme potentiale i serien."

Arla har solgt Allgäulands produkter i blandt andet Tyskland, Danmark og USA.

Arla trækker sig ud af Alperne og afvikler sydtysk milliardforretning

Arla er på vej ind i strategisk partnerskab med 1300 amerikanske mælkeproducenter

Arla-chef: Vi bremser og gasser på samme tid

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier