FødevareWatch

Jensens Bøfhus bliver misbrugt i abonnementsfælde

Forbrugerombudsmanden advarer mod, at Jensens Bøfhus' navn bruges til at lokke kunder i en abonnementsfælde.

Foto: Joachim Adrian

En frokostbøf på Jensens Bøfhus for to personer til 10 kr. Det lyder næsten for godt til at være sandt. Og det er det også.

Forbrugerombudsmanden advarer mod, at Jensens Bøfhus' navn, logo og billeder bliver misbrugt til at lokke forbrugere i en abonnementsfælde på internettet.

En forbruger har klaget til Forbrugerombudsmanden, fordi hun fulgte et link fra en mail, hvor Jensens Bøfhus' logo og billeder fremgik. 

Med meget lille skrift fremgik det, at hun ved at takke ja til tilbuddet blev bundet af et abonnement. Samtidig var det kun en konkurrence, hun deltog i, om at vinde frokostbøffen til 10 kr.

Jensens Bøfhus' har også selv kontaktet ombudsmanden, fordi restaurantkæden er blevet kontaktet af en masse danskere, der har modtaget mailen. 

Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen kalder den type mails for et typisk eksempel på en abonnementsfælde. 

"Forbrugerne lokkes til at give deres betalingsoplysninger, hvorefter bagmændene hæver knap 600 kroner om måneden på deres konto. Det kan løbe op i store beløb, hvis ikke forbrugerne opdager det lige med det samme," siger hun i en pressemeddelelse.

Bagmændene bag abonnementsfælderne bruger ofte kendte brands til at lokke forbrugerne i fælden, forklarer hun.

"Mailen eller hjemmesiden kan se rigtig ud, fordi der er brugt det rigtige logo og navn, men vi er desværre nødt til at være meget kritiske og læse det med småt. Særligt hvis vi skal give vores betalingsoplysninger," siger Christina Toftegaard Nielsen.

Derudover opfordrer Forbrugerombudsmanden til, at forbrugere straks skal kontakte deres banker, hvis de uberettiget har fået trukket penge.

Forbrugerombudsmand politianmelder 7-Eleven

Coop snød med tilbud - betaler over 100.000 kr.

Mere fra FødevareWatch

Fazer relancerer ikonisk slikkepind

Et lille år efter at den finske slikproducent Fazer trak stikket på sin kendte Dumle-slikkepind på grund af produktionsudfordringer, har den igen kurs mod hylderne.

Aldi dropper kontrakt med Deliveroo

Den tyske discountkæde har i kølvandet på ny branchedata, hvor kunderne er vendt tilbage til gamle indkøbsvaner, valgt at stoppe leveringsaftale med Deliveroo.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier