Dansk Erhverv er modstander af klimamærke

Klimamærkning på fødevarer er en god idé, men den kan ikke lade sig gøre i praksis, mener Dansk Erhverv. I stedet skal andre midler tages i brug.
Foto: Dansk Erhverv
Foto: Dansk Erhverv

Hos Dansk Erhverv kan man ikke se, at regeringens forslag om et frivilligt klimamærke kan lade sig gøre i praksis.

Det skriver Jeppe Rønnebæk Kongsbak, politisk konsulent i Dansk Erhverv, i et debatindlæg på Altinget.

"Der er ganske enkelt så mange faldgruber, at vi i Dansk Erhverv ikke kan støtte ideen om et klimamærke på fødevarer. Men vi anerkender fuldt ud, at mange forbrugere har svært ved at navigere og vælge klimavenligt i mange forskellige situationer, og det skal vi have løst," skriver han.

Han fremhæver blandt andet, at der er en stor risiko for, at forbrugere bliver forvirrede, hvis klimamærket bliver på produktniveau. Samtidig vil et klimamærke på produktniveau være meget dyrt at administrere, argumenterer han.

I stedet mener Dansk Erhverv, at den bedste måde at få danskerne til at spise mere klimabevidst er ved at komme med oplysning og anbefalinger.

Alt om klimamærket

Ellemann har ingen penge med til producenternes klimamærke

Dyrenes Beskyttelse efterlyser mere lys på plantebaseret kost i regeringens klimaplan

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter