Fin vækst hos Nestlé i første halvår

Fødevaregiganten Nestlé overgik vækstforventningerne i andet kvartal. Og i Danmark har koncernens resultater været fornuftige.
AF RITZAU FINANS OG HELLA ANDERSEN

Den schweiziske fødevaregigant Nestlé, der er kendt for en række brands inden for blandt andet kaffe, chokolade, vand og mad på frost, ramte over skiven i andet kvartal, og i torsdagens regnskab indsnævrer selskabet også vækstforventningerne til hele året.

I de første seks måneder af 2018 havde Nestlé en organisk omsætningsvækst på 2,8 pct., og det var højere end analytikernes forventninger, der lød på 2,5 pct., viser estimater indsamlet af Bloomberg News. Nestlé fastholder salgsmålet for 2018 og forventer en organisk vækst for hele året i omegnen af 3,0 pct. Tidligere lød forventningen på en organisk salgsvækst på 2-4 pct.

”Vores første halvår bekræftede, at vores strategiske initiativer og strenge gennemførelse klart giver resultater. Nestlé har fastholdt den opmuntrende organiske vækst i omsætningen, som vi så i begyndelsen af året. Markederne i USA og Kina viste især en meningsfuld forbedring. Vi var også tilfredse med den øgede organiske vækst i vores kategori for børneernæring, der er et kerneområde for os,” sagde koncernchef Mark Schneider i forbindelse med regnskabet.

I Danmark har første halvår ifølge Nestlé budt på fornuftige resultater på tværs af koncernens produktkategorier, som dækker kaffe, chokolade, babymad, medicinsk ernæring og saucer/fonder.

"Vi har relanceret Danmarks største instant kaffe, Nescafé Gold, og forbrugerne har taget godt imod den nye forbedrede smag. Derudover har vi succesfuldt lanceret nye vegetarprodukter under brandet Hälsans Kök," fortæller landechef Henriette Kjær Schmidt.

Stor vækst i Asien

Nestlé-koncernen, der blandt andet ejer mærker som Kit Kat, Cheerios og Nescafé, havde særlig stor vækst i AOA-området, der dækker over Asien, Stillehavet og området i Afrika, der ligger syd for Saharaørkenen. Her voksede salget organisk med 4,4 pct. i halvåret, hvilket var helt som ventet.

I Nord- og Sydamerika lød den organiske salgsvækst på 1 pct., mens salgsvæksten i Europa, Mellemøsten og det nordlige Afrika landede på 2,5 pct. i de første seks måneder af 2018.

Den samlede omsætning landede på 43,9 mia. schweizerfranc i første halvår. Til sammenligning ventede analytikerne 43,80 mia. schweizerfranc på den post.

Nestlé investerer i voksende tyrkisk marked

Nestlé rykker forskningsenhed til Storbritannien

Nestlé udvider produktionen af Häagen-Dazs for flere hundrede millioner

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også