FødevareWatch

Arla: Københavnsk økoforspring bliver mindre

Det er stadig i hovedstaden, at den største økologiske afsætning sker, men i resten af Danmark er der også for alvor kommet fart på lysten til at købe økologisk. Ifølge Arla køber hver dansker i gennemsnit økologi for 2000 kr. om året.

Det er nok de færreste, som ikke har stiftet bekendtskab med, at Danmark i efterhånden nogle år har været såkaldt verdensmester i økologi.

Mere end 10 pct. af det danske fødevaresalg er økologisk, men mens væksten i årene frem til nu primært er sket i København og Nordsjælland, er salget af økologiske mejeriprodukter steget med 10-12 pct. i alle landets regioner fra 2016 til 2017.

Der er dog stadig betydelige forskelle, som dog bliver mindre. I København er 12  pct. af fødevarerne økologiske, mens det kun er syv pct. af fødevarerne, der sælges i Nordjylland, Syddanmark og på Sjælland.

Det skriver i Arla i en meddelelse, hvor det også fremgår, at det især økologiske mejeriprodukter, frugt og grønt, som danskerne putter i indkøbskurven. 29 pct. af den totale omsætning af økologiske fødevarer stammer fra frugt og grønt, mens mejeriprodukter udgør 25 pct.

"Madtendenser starter ofte i de store byer og blandt de unge, og så spreder den sig langsomt til resten af befolkningen. Det har været tilfældet med økologi i Danmark. Københavnerne tog de økologiske fødevarer til sig først, men nu er jyderne og fynboerne i den grad kommet med på bølgen. I dag køber danskere i alle landets regioner økologisk. Det kan vi tydeligt mærke hos Arla, hvor der er en voksende efterspørgsel på vores økologiske produkter," udtaler Ditte Søndergaard, ansvarlig for økokategorien i Arla, i meddelelsen.

Samlet er salget af økologi steget med 15 pct. siden 2015, og det forventes ifølge Arla, at væksten fortsætter. I 2016 blev der i Danmark solgt økologiske madvarer for 11,8 mia. kr. Det svarer til, at hver dansker i gennemsnit bruger 2060 kroner om året på økologi.

Omsætning i Rema 1000-landbrug nærmer sig 100 mio kr

Arla-topchef: "Vi er faldet ned i midterfeltet. Det er ikke et sted, vi ønsker at være"

Salget af dansk økologi vokser eksplosivt

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier