FødevareWatch

Flensted omlægger produktion for at blive førende på convenience

Pålægs- og dressingproducenten omlægger store dele af produktionen til at være helliget produktion af convenience fødevarer.

Foto: PR/Flensted

Der skal investeres i nyt udstyr og Flensted Food Groups snitgrøntsfabrik skal udvides til det dobbelte for, at selskabet kan møve sig ind som Danmarks førende convenienceproducent.

"Vores nye produktions set-up giver os et utal af kombinationsmuligheder i udviklingen af convenience løsninger. Vi kan mikse frugt og grønt, pasta, ris og kerner. Og vi kan tilsætte animalske og vegetabilske proteiner i form af kød, linser, bønner med mere samt smagssætte med vores hjemmelavede dressinger, saucer og toppings. Vi vil også kunne bage, koge, stege, grille og marinere, hvilket skaber nye, spændende perspektiver for innovative produkter og smage," siger adm. direktør Jørgen Østergaard, i en pressemeddelelse.

Convenienceproduktionen skal både leverer ind til foodservice og detailhandlen, og netop detailhandlen har længe efterspurgt flere danske convenienceprodukter.

Det fortalte kategorichef for pålæg og convenience i Dansk Supermarked, Søren Bo Christensen, til FødevareWatch i slutningen af januar.

"Det andet specielle ved kategorien er, at der stort set ikke er nogle danske leverandører blandt de store danske fødevareproducenter. Der er ikke nogle af dem, som endnu rigtig håndfast har vist os, at de vil det. Der bliver talt meget om det, men der sker ikke så meget," sagde han.

Ifølge Søren Bo Christensen betyder den manglende danske produktion, at Dansk Supermarked vender snuden mod udlandet, når der skal findes leverandører på de store serier af convenience.

Her er Holland og England blandt de førende producenter i verden, men også Tjekkiet er et land, der gør sig på området.

Flensted Food Group ser dog særligt mod selskabets søstervirksomhed i Belgien, står der i pressemeddelelsen.

"Det (udvidelsen red.) sker med inspiration fra søsterselskabet, Starmeal i Belgien, hvor convenience markedet er kæmpestort. Den nye fabrik bliver en del af et stærkt innovations- og produktionssamarbejde med Flensteds anden fabrik i byen, som producerer convenience kartoffelprodukter samt pålægssalater, mayonnaiser og dressinger," skriver selskabet.

Kategorichef efterlyser flere danske producentsats på convenience

Investeringer sender Easyfoods bundlinje i bakgear

IBM-direktør foretog radikalt karriereskifte og har nu en suppekæde

Forsiden lige nu

Kaffeparadokset er tilbage i fuldt flor

Altimens råvareprisen på kaffe har brudt det psykologiske modstandspunkt ved 1 dollar pr. pund og fortsætter nedad, vokser interessen for højkvalitetskaffe og hele livsstilen omkring god kaffe ufortrødent videre. Det såkaldte 'kaffeparadoks', som også sås i de tidlige 00'ere, er tilbage.

Nordjysk sushimand indtager København og har store planer om udlandet

Restaurantkæden Karma Sushi er vokset markant i først det jyske og senest det københavnske område siden opstarten i 2007. Den iltre og utålmodige iværksætter bag konceptet fyrede i foråret hele sin ledelse, og han står nu selv i spidsen for den kæde, som i de kommende år også skal prøves af i udlandet.

Cateringselskab udvider med kantinesatsning

Cateringselskabet Madkastellet lancerer nu en kantinesatsning med en fleksitar-profil. Til at stå i spidsen for kantinedivisionen har Madkastellet ansat Belinda Herbst fra Meyers Contract Catering.

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier