Den internationale, amerikanske ølkoncern AB Inbev stjal med sit ølmærke Budweiser titlen som verdens førende lager-øl fra hollandske Heinkene.
Den titel forsøger hollænderne at vinde tilbage ved at øge sit fokus på sponsorater i motorsporten, der skal sætte endnu mere fart på salget af bryggeriets øl i Asien, hvor Heineken er vokset de seneste fem år.
Det skriver nyhedsbureauet Reuters.
Væksten er dog ikke lutter gode nyheder, for den er hovedsageligt drevet af en stigning i salget af bryggerikoncernens billigere Singapore-ølmærke Tiger og ikke ølmærkerne i premium enden af sortimentet med en højere margin, skriver Reuters videre.
Til de store Formel 1 Grand Prix-løb er det Heinekens dyrere produkter, som markedsføres.
I maj 2016 kom skrev sportsmediet Autosport, at Heineken havde indgået en aftale med det canadiske Formel 1 løb Canadian Grand Prix i byen Montreal. En anonym kilde fortalte i den forbindelse til Autosport, at Heineken skulle have postet 150 mio. dollars, svarende til knap 1 mia. kr. i sponsorat.
Medie: Heineken smider en milliard i hurtige biler
Carlsberg brygger ny øl på skrig og skrål fra Liverpool
Carlsberg sætter sig på Melodi Grand Prix
McDonalds stopper som OL-sponsor