Cognac-glade kinesere løfter fransk Pastis-producent

Franske Pernod Ricard, en af verdens største spiritusmagere, har medvind på aktiemarkedet efter vækst i Kina.
Foto: Anders Brohus/POLFOTO
Foto: Anders Brohus/POLFOTO
AF RITZAU

Den klassiske franske producent af spiritus Pernod Ricard har bragt glæde hos sine aktionærer med sit regnskab for første kvartal af sit regnskabsår. 

Kineserne er vilde med cognac og Chivas og det giver klejner i kassen.

Regnskabet viser en salgsvækst i Kina på 15 procent, hvilket er langt over selskabets generelle vækst. Det sender aktierne i Pernod Ricard op med 3,3 procent torsdag formiddag.

"Vi har haft en god start på året. Vores vækst accelererer og bliver mere forskelligartet, både når det kommer til markeder og brands," skriver administrerende direktør Alexandre Ricard, barnebarn til Paul Ricard, en af stifterne af selskabet.

Med Kina som drivkraft øgede Pernod Ricard sit salg i Asien til 940 millioner euro - syv milliarder kroner. 

"Salgsvæksten i Kina er drevet af alle kategorier. Fortsat stærk vækst i Martell cognac i alle prisklasser. Chivas Regal i vækst efter lanceringen af Chivas 12 Extra," skriver Pernod Ricard i regnskabet.

Samlet omsatte selskabet for 2,2 milliarder euro, 16,4 milliarder kroner, i de første tre måneder af sit regnskabsår.

Pernod Ricard sælger en lang, lang række af verdens bedst kendte alkoholbrands.

Selvsagt står selskabet bag Pernod Anise og Ricard Pastis, men har gennem tiden også sat sig på brands som Chivas Regal, Malibu, Beefeater gin, Jameson whisky, Havana Club rom og Absolut Vodka.

Pernod Ricards historie startede i 1797, hvor schweiziske Henri-Louis Pernodbegyndte at lave det notorisk stærke og til tider hallucinationsudløsende Absinth. 

Otte år senere begyndte produktion i Frankrig under navnet Maison Pernod Fils. Absinthe var en ynder drink i Paris' gyldne år, La Belle Époque, hvor kunst og kultur spirede fra slutningen af det 1800-tallet til starten af første verdenskrig.

Absinthe blev forbudt i Frankrig i 1915.

I 1932 åbnede Paul Ricard produktion af det anisbaserede Pastis.

I 1975 slog de to selskaber sig sammen og skabte Pernod Ricard.

International spirituskoncern hyrer ny kassemester efter et år

Internettet kommer til at indtage fremtidens drinks

Styrket Pernod Ricard forudser store økonomiske følger af stærk euro

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også