Specialølmarkedet vokser vildt for tiden i Kina. En analyse forudser, at det snart vil smitte af på fadølsankrene rundt om på de kinesiske barer.
Ligesom i Europa er specialboomet i Kina startet med øl på flaske og så bevæget sig over på fadhanerne. Skiftet sker naturligt, som de kinesiske specialbryggere udvider deres volumener og rykker fra flasker til fadølsfustager, fordi det er lettere og billigere med de nye plastik fustager af f.eks., mærket Keykegs, hvor baren efter brug bare kan smide fustagen ud.
Det skriver Beveragedaily.com.
Bag tallene står emballagefirmaet Petainer.
"Som i mange andre ølmarkeder rundt i verden, er Kinas specialølmarked boomet som følge af, at ølelskere kræver et bedre udvalg og smagen af frisk kvalitetsøl på fad."
"Det er en trend, som vi tror på vil fortsætte de næste 5-10 år, som der kommer flere specialbryggere i Kina," siger forretningsudvikler for Petainer, Chris McEwan, til mediet.
Britisk øleksport til Kina er steget med 500 pct.
2016 stråler på danske bryggerier: Mere salg og øget eksport
Bryggeriet Vestfyen tager hul på "epokegørende" Kina-aftale