FødevareWatch

Otte år efter flaskeflop er Carlsberg parat med nyt forsøg

I 2018 vil Carlsberg teste sin nyeste opfindelse The Green Fiber Bottle i et unavngivent pilotmarked. Bryggeriet har tidligere eksperimenteret med øllens indpakning. Dengang takkede forbrugerne nej. Se den nye bæredygtigeflaske her.

Foto: Sisse Dupont/ JP

Onsdag præsenterede Carlsbergs bæredygtighedsdirektør, Simon Boas Hoffmeyer, bryggeriets nye flasketype på konferencen Sustainable Brands 2016 Copenhagen.

Flasken har fået navnet The Green Fiber Bottle, fordi den er lavet af fiber og er genanvendelig.

"The Green Fiber Bottle vil være en milepæl i bæredygtig innovation. Dens fibre bliver leveret fra ansvarligt drevne kilder, hvor træerne bliver genplantet i samme tempo, som de fældes. Flasken nedbrydes i miljømæssigt ikke-skadelige materialer, og det er hensigten, at det skal være en del af et ordentligt affaldssystem, ligesom nutidens flasker og dåser," skriver bryggeriet i en pressemeddelelse om flasken.

Projektet har været tre år undervejs og er lavet i samarbejde med Innovation Fund Danmark og Danmarks Tekniske Universitet (DTU).

Green Fiber Bottle with barley and hops.jpg
Det er ikke første gang, bryggeriet kaster sig over at eksperimentere med øllets emballage.

I 1999 lancerede Carlsberg den meget udskældte genanvendelige plastikflaske, PEN-flasken, og i 2004 sendte bryggeriet en lettere og lysere version af glasflasken på markedet. Der blev brugt store beløb på at profilere de to koncepter, men uden den store succes. Bryggeriet stoppede nemlig begge koncepter i 2008 i det danske marked. Bryggeriet fortsatte dog med at sælge den lettere glasflaske til restauranter og diskoteker, men fjernede den fra detailhandlen.

Projekterne efterlod Carlsberg med skrammer i sit image, lød vurderingen dengang fra den adm. direktør Stiig Helgens i reklamebureauet Brandhouse:

"Carlsberg-brandet tager skade, når man først lancerer et tiltag med bulder og brag, som så fejler og senere må opgives fuldstændigt. Det skaber tvivl om, hvad Carlsberg i det hele taget er for en øl, og det tager tid at genopbygge brandet," udtalte Stiig Helgens til Berlingske Business.

Pressechefen for Carlsberg, Kasper Elbjørn, understreger, at der denne her gang kun er tale om et forsøg: "Der er ingen planer om at erstatte glasfalsken, men fiberflasken er et forsøg på at bruge innovation og design til at forme produkter, der kan skabe en bedre fremtid."

Det nye emballageprojekt blev startet i 2015 med den danske emballagevirksomhed Ecoxpac og strækker sig frem til 2018, hvor den endelige udgave af flasken forventes testparat.

Carlsberg kaster sig ind i markedet for specialølbarer

Regnestykke: Carlsbergs slankekur koster i alt 20.000 jobs

Carlsberg vil udvikle flaske, der forsvinder af sig selv

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier