Budweiser-glade kinesere hjælper AB Inbev i svært marked

De unge kinesere er vilde med Budweiser-øllene, og det kan bryggerigiganten Anheuser-Busch mærke på salgsindtægterne.
Især de yngre kinesere er glade for Budweiser-øllene, mens de ældre drikker Harbin. | Foto: Mark Schiefelbein/AP/POLFOTO/arkiv
Især de yngre kinesere er glade for Budweiser-øllene, mens de ældre drikker Harbin. | Foto: Mark Schiefelbein/AP/POLFOTO/arkiv

Grundet den stigende konkurrence bliver det stadig sværere for ølproducenterne at øge deres salgsvolumen i Kina. Det er både kinesiske mærker som China Resources Beer og Tsingtao Brewery, der er pressede, men også Chongqing Brewery, en del af danske Carlsberg, kan mærke den stigende konkurrece.

Alt i alt har det kinesiske ølmarked mistet fem pct. af dets volumen, skriver erhvervsmediet Nikkei Asian Review.

Det eneste brand der tilsyneladende ikke er mærket, er ølgiganten AB Inbev. Gruppen sidder på en tredjedel af det kinesiske ølmarked, og fra 2014 til 2015 steg salgsvolumen med 0,4 pct., mens salgsindtægterne steg med hele 10 pct. De unge kinesere er især vilde med Budweiser-øllene, mens de ældre kunder foretrækker den billigere Harbin-øl, som også er at finde i AB Inbevs portefølje af brands.

Til trods for den hårdere konkurrence, vurderes det stadig, at Kina er verdens største marked for øl. Kineserne drikker en fjerdedel af de øl, der indtages på verdensplan.

AB Inbev nærmer sig kæmpefusion efter sydafrikansk charmetur

Carlsberg vil have mere specialøl i hanerne

Inbev vil holde fast i kinesisk øl efter storfusion

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Photo: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter