Grundet den stigende konkurrence bliver det stadig sværere for ølproducenterne at øge deres salgsvolumen i Kina. Det er både kinesiske mærker som China Resources Beer og Tsingtao Brewery, der er pressede, men også Chongqing Brewery, en del af danske Carlsberg, kan mærke den stigende konkurrece.
Alt i alt har det kinesiske ølmarked mistet fem pct. af dets volumen, skriver erhvervsmediet Nikkei Asian Review.
Det eneste brand der tilsyneladende ikke er mærket, er ølgiganten AB Inbev. Gruppen sidder på en tredjedel af det kinesiske ølmarked, og fra 2014 til 2015 steg salgsvolumen med 0,4 pct., mens salgsindtægterne steg med hele 10 pct. De unge kinesere er især vilde med Budweiser-øllene, mens de ældre kunder foretrækker den billigere Harbin-øl, som også er at finde i AB Inbevs portefølje af brands.
Til trods for den hårdere konkurrence, vurderes det stadig, at Kina er verdens største marked for øl. Kineserne drikker en fjerdedel af de øl, der indtages på verdensplan.
AB Inbev nærmer sig kæmpefusion efter sydafrikansk charmetur
Carlsberg vil have mere specialøl i hanerne
Inbev vil holde fast i kinesisk øl efter storfusion