Hollandske Heineken, der er konkurrent til Carlsberg, har vundet en andel på nøglemarkeder i Europa i januar.
Det skriver finanshuset Morgan Stanley med baggrund i data fra Nielsen.
Heineken øgede sin markedsandel i Storbritannien, da omsætningen steg med 5,3 pct. i de fire uger, der sluttede 30. januar. Markedet voksedes 0,2 pct., mens Heinekens mængder i perioden steg med 11,6 pct.
I Frankrig, der også er et vigtigt marked, steg Heinekens markedsandel en smule, idet omsætningen steg 8,4 pct. på årsbasis mod en markedsvækst på 7,6 pct. i mængder. Omsætningen steg 8,7 pct. mod en markedsvækst på 8,7 pct.
For Carlsbergs vedkommende var der et fald i volumen på 25,9 pct. i de første fire uger af januar på årsbasis. Det skyldes alt overvejende, at den danske bryggers øl ikke længere er at finde på hylderne i supermarkedskæden Tesco. Ifølge Morgan Stanley faldt Carlsbergs omsætning i Storbritannien med 17,5 pct. i januar på årsbasis.
I Frankrig taber Carlsberg - som i Storbritannien - markedsandel. De solgte mængder steg 5,4 pct. i et marked, der så en stigning på 7,6 pct. Omsætningen steg 2,6 pct., hvilket skal sammenholdes med markedets vækst på 8,6 pct.