FødevareWatch

Alle venter på asiaternes nye ølsmag

Mens europæere og amerikanere forlængst er hoppet på specialøllene, er tørsten i Asien stadig stor efter de billigere standardvarer - det presser verdens største ølkoncerner.

Foto: Niels Hougaard

Der er pres på marginenerne hos store ølproducenter som AB Inbev, Heineken og Carlsberg i det store asiatiske ølmarked, og det sætter spor i hele bryggeriøkonomien, skriver Just-drinks.com.

Prøv FødevareWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

Samlet udgjorde den asiatiske ølkultur i Kina og Stillehavsregionen sidste år 36 pct. af den globale ølvolumen, men der bliver i meget vid udstrækning kun drukket billige øl i området, og det holder indtjeningen nede.

Ifølge hjemmesiden er det AB Inbev, der har lidt mest, da Asien og Stillehavsregionen udgør 17 pct. af den samlede volumen i verdens største bryggerigruppe.

I Carlsberg kommer er omkring 26 pct. af volumen koncentreret om Asia Pacific og heraf hovedsagligt Kina. Men den danske bryggerikoncern er ikke helt så hårdt eksponeret, da det store fokus på Vesteuropa, hvor de dyrere specialøl sælger godt, kan absorbere en del af marginalpresset i Asien.

Den mindst påvirkede af de store, er hollandske Heineken, der har spredt aktiviteterne globalt, og som er bredt funderet med en lang række specialølsbrands. Derudover er Heineken heller ikke stort tilstede i Kina, og tilstedeværelsen handler primært om importen af premium-produkter.

Vil Diageo også frasælge Guinness?

Fusion vil presse Carlsberg ud af verdenstoppen

Markedsleder på ølmarkedet i Myanmar ikke bange for europæerne

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier