Alle venter på asiaternes nye ølsmag

Der er pres på marginenerne hos store ølproducenter som AB Inbev, Heineken og Carlsberg i det store asiatiske ølmarked, og det sætter spor i hele bryggeriøkonomien, skriver Just-drinks.com.
Prøv FødevareWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt
Samlet udgjorde den asiatiske ølkultur i Kina og Stillehavsregionen sidste år 36 pct. af den globale ølvolumen, men der bliver i meget vid udstrækning kun drukket billige øl i området, og det holder indtjeningen nede.
Ifølge hjemmesiden er det AB Inbev, der har lidt mest, da Asien og Stillehavsregionen udgør 17 pct. af den samlede volumen i verdens største bryggerigruppe.
I Carlsberg kommer er omkring 26 pct. af volumen koncentreret om Asia Pacific og heraf hovedsagligt Kina. Men den danske bryggerikoncern er ikke helt så hårdt eksponeret, da det store fokus på Vesteuropa, hvor de dyrere specialøl sælger godt, kan absorbere en del af marginalpresset i Asien.
Den mindst påvirkede af de store, er hollandske Heineken, der har spredt aktiviteterne globalt, og som er bredt funderet med en lang række specialølsbrands. Derudover er Heineken heller ikke stort tilstede i Kina, og tilstedeværelsen handler primært om importen af premium-produkter.
Vil Diageo også frasælge Guinness?
Fusion vil presse Carlsberg ud af verdenstoppen
Markedsleder på ølmarkedet i Myanmar ikke bange for europæerne
Relaterede artikler:
Fusion vil presse Carlsberg ud af verdenstoppen
For abonnenter
Vil Diageo også frasælge Guinness?
For abonnenter