Italiensk mejerigigant løfter salg af ost og yoghurt

AF RITZAU

Den italienske mejerikæmpe Parmalat har haft fremgang i salget af ost og yoghurt i de første seks måneder af året.

Parmalets salg af yoghurt, ost og andre friske mejeriprodukter steg i første halvår med 15,5 pct. til 1143 mio. euro i forhold til første halvdel af 2014. Renset for valutaudsving og opkøb er der dog blot tale om en fremgang på 2,2 pct.

Der har været stigende omsætning i Afrika, Australien og Latinamerika, mens salget i Nordamerika og Europa er dykket, hvilket dog primært tilskrives lavere mælkepriser, der har sænket salgspriserne.

En stigende efterspørgsel for ost og yoghurt kan være positivt for danske Chr. Hansen, der blandt leverer kulturer og ingredienser til industrien. Det danske selskab har dog flere gange vist sig i stand til at levere fremgang på trods af svage markeder.

Parmalat-aktien faldt beskedent - 0,8 pct. - på børsen i Milano til 2,39 euro.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter