Den fynske virksomhed Orana, der producerer frugtkoncentrater, har efterhånden været snart hele det fjernøstlige område rundt i jagten på ny vækst, og nu står man så på trinnet til at springe ind i den delvist genåbnede marked i Myanmar.
Det skriver Børsen mandag.
Der er jo ikke så mange nye vækstlande tilbage herude i Fjernøsten, så derfor er det vigtigt at være med fra starten, hvis vi skal gøre os gældende. Jeg har da også allerede talt med nogle plantageejere og lurer på at genstarte produktionen af mangopulp. Det var vi gået i gang med for knap 20 år siden, inden det hele lukkede ned på grund af boykot mod militærstyret, siger Niels Østerberg, der er adm. direktør i Orana, til avisen.
De afrikanske planer
Orana har eksporteret frugt- og juiceingredienser i over 60 år, og virksomheden, der har hjemme i Rynkeby, har ikke kun planer på det fjernøstlige felt. Som FødevareWatch tidligere har skrevet, så vil Orana-direktøren også gerne udvide sin eksisterende forretning i Afrika og Sydasien.
Orana omsatte for 220,6mio. kr. i 2012/13 og har 90 pct. af sit salg i udlandet, hvoraf Mellemøsten tegner sig for 25 pct. Koncernen har desuden datterselskaber i Egypten, Vietnam og Indien, men vil fremover satse mere på det afrikanske kontinent.
”Vi er ved at få rigtigt godt gang i Afrika, hvor der er flere lande med pæne vækstrater, og den udvikling vil vi gerne fortsætte,” sagde Niels Østerberg til FødevareWatch i forbindelse med fødevaremessen Gulfood 2015 i Dubai, hvor han mødtes med distributører fra hele verden.
De vietnamesiske skuffelser
Mens toplinjen i det seneste regnskabsår har været stabil, måtte direktøren i marts konstatere, at blandt andet det vietnamesiske marked ikke længere bidrager med den indtjening, som tidligere har været tilfældet. Det medførte et resultatmæssigt dyk på bundlinjen fra 7,8 mio. kr. i 2012/13 til 2,7 mio. kr. i regnskabet for 2013/14.
Resultatet af regnskabsåret har da heller ikke levet op til ledelsens forventninger, fremgik det i ledelsesberetningen.
”Faldet i omsætningen dækker geografiske forskelle. Markedet i Europa og Mellemøsten er steget, mens der er fald på markedet i Sydasien. (..) Resultatet i Vietnam er faldet i forhold til sidste år, hvilket dækker over fortsat vækst på lokalmarkedet, mens eksportmarkedet er faldet. Samtidig er omkostningerne generelt steget..(..), skrev ledelsen
Orana planlægger dog en vietnamesisk offensiv – selskabet er således i gang med at udvide sin fabrik i det asiatiske land, som man forventer vil være klar til brug i foråret.
Orana vil sælge mere juice i Afrika og Sydasien
Bundlinjen i Orana får hug
Danske virksomheder jagter vækst i Mellemøsten