Kaffekæder brygger på solid fremtid i Kina

På trods af en historie og tradition for te ekspanderer kaffekæder fra USA, Storbritannien og Sydkorea kraftigt i Kina, og café-salget vokser hurtigt.
Foto: Colourbox
Foto: Colourbox
AF RITZAU FINANS

På trods af en historie og tradition for te ekspanderer kaffekæder fra USA, Storbritannien og Sydkorea kraftigt i Kina, og café-salget vokser hurtigt.

Salget fra kaffekæder er steget fra under 1,6 mia. dollar i 2008 til mere end det dobbelte sidste år, ifølge tal fra Euromonitor. Salget forventes at blive fordoblet igen i 2017.

Det skriver Financial Times.

"Fremadrettet vil krigen mellem de koreanske, amerikanske, britiske og lokale kaffekæder samt stilfulde uafhængige caféer skabe en stor spredning på markedet, som vil understøtte en omfattende vækst," siger Esther Lau, detailanalytiker hos Mintel.

Tidligere i denne måned fortalte Starbucks, at virksomheden planlægger at fordoble antallet af nuværende butikker, så de tæller over 3000 i 2019.

 Den amerikanske kæde åbnede sin første butik i Kina i 1999, og markedsandelen er siden 2008 steget fra 12 pct. til 31 pct. i 2013. Desuden oplever kaffekæderne, at de kaffebaserede drikke er mere populære - førhen var det i højere grad de ikke kaffebaserede drikke, som der var salg i.

Nestlé åbner første Dolce Gusto-fabrik uden for Europa

EU undersøger gigantisk kaffefusion

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter