Carlsberg hælder mindre i øllene
Den danske bryggerikoncern Carlsberg er presset på omsætningen, ikke mindst på det vigtige russiske marked. Det viser koncernens halvårsregnskab, som blev offentliggjort i denne uge. Faktisk var resultaterne så skuffende, at Carlsberg nedjusterede forventningerne til helåret.
Carlsberg skruer ned for optimismen
Carlsberg er den største bryggeriaktør i Rusland, og skal den danske koncern på rette spor igen, er dette marked derfor yderst vigtigt. Og skal man fastholde sin position på dette marked, kræver det, at man holder snor i priserne. Det siger adm. direktør Jørgen Buhl Rasmussen i et interview med erhversmediet Bloomberg.
For at undgå prisstigninger har man taget noget utraditionelle midler i brug, afslører topchefen. Man er nemlig begyndt at hælde mindre øl i flaskerne i Rusland og gøre nogle flasker mindre.
”Dermed behøver vi ikke at hæve priserne så meget, fordi så kan vi fastholde det samme prisleje, men sænke volumenerne en smule,” siger Jørgen Buhl til erhvevsmediet.
Trevor Stirling, der er analytiker for Sanford C. Bernstein og følger selskabet, siger, at tiltaget kan give Carlsberg et ”boost” på den korte bane, men fastslår, at det ikke er svaret på koncernens problemer på længere sigt.
Relaterede artikler:
Carlsberg-chef: "Jeg føler mig under pres hver dag"
For abonnenter
Carlsberg skruer ned for optimismen
For abonnenter