Forbrugerrådet Tænk har anmeldt 11 varer til Forbrugerombudsmanden, som de mistænker for at komme med ”grønne påstande”, som ikke kan dokumenteres.
Det skriver Politiken.
”Vi har forsøgt at efterligne, hvad vi tænker, er almindelig forbrugeradfærd, og finder 11 varer med ord som bæredygtig, CO2-neutral og klimavenlig på pakkerne. Det har vi svært ved at se, at de vil kunne dokumentere,” siger seniorjurist Marie Frank-Nielsen til avisen.
Ifølge Politiken kan man ikke kalde en vare bæredygtig eller CO2-neutral, hvis der ikke er dokumentation i form af en livscyklusanalyse, som viser, at den ikke vil forringe fremtidige generationers muligheder.
Den første anmeldte vare, som er vatpinde, der er blevet produceret for Salling Group, er blevet trukket fra markedet.
Salling Group oplyser til Politiken, at de pågældende vatpinde, som blev markedsført som værende lavet af bæredygtig bambus, var et restparti, som ikke var blevet fjernet.
Kaffefirmaet Lavazza fortæller også til avisen, at man vil ændre markedsføringen af sine Oro kaffekapsler. Der skal ikke længere stå, at de ikke har nogen CO2-påvirkning.
Firmaet understreger dog, at det mener, at der er dækning for den nuværende markedsføring.
Ifølge Børsen er antallet af sager om mistænkt ”greenwashing” generelt stigende.
”Greenwashing” er et udtryk for, når markedsføring får et produkt til at se grønnere ud, end det egentlig er.
I 2019 blev 16 virksomheder meldt til Forbrugerombudsmanden mistænkt for ”greenwashing”. I 2023 steg antallet til 146 sager ifølge Børsen.
Forbrugerombudsmanden har endnu ikke taget stilling til de pågældende varer, som Forbrugerrådet Tænk senest har anmeldt.