Royal Unibrew vil vokse via mere volumen og højere effektivitet

Bryggerikoncernen skal dog være realistiske, siger topchef, Lars Jensen på mandagens kapitalmarkedsdag i Holland.
"Den positive liste er lang i vores hoveder, men nogle ting vil ikke lykkes," lyder det fra Royal Unibrews adm. direktør Lars Jensen. | Foto: Pr/ Royal Unibrew
"Den positive liste er lang i vores hoveder, men nogle ting vil ikke lykkes," lyder det fra Royal Unibrews adm. direktør Lars Jensen. | Foto: Pr/ Royal Unibrew
af marketwire

Royal Unibrew lagde året ud med at annoncere nye langsigtede vækstmål, og på kapitalmarkedsdagen mandag løftes sløret for, hvordan væksten skal fordeles.

”Den positive liste er lang i vores hoveder, men nogle ting vil ikke lykkes. De her mål er dem, som vi mener, er opnåelige,” siger topchef Lars Jensen fra scenen.

Det overordnede mål er en gennemsnitlig årlig organisk indtjeningsvækst, EBIT, på 6-8 pct. Samtidig skal EBIT-marginen øges.

Her skal såkaldt ”premiumization” stå for 1,5-2 pct., mens vækst i volumen skal skaffe 2-4 pct. og mere operationel effektivitet skal bidrage med 2-4 pct.

Toplinjen for de tre søjler er dermed 10 pct., som altså er mere, end hvad Unibrew har sat som øvre grænse. Og det er helt bevidst for at tage højde for, at noget ikke vil gå præcis som ventet, uddyber topchefen.

”Det bliver et sted i midten i virkeligheden. Vores liste i vores hoveder er mere optimistisk, men vi skal også være realistiske. Men jeg lover, at vi ikke stopper, hvis vi rammer loftet på 8 pct.,” siger Lars Jensen med henvisning til det udmeldte mål.

De nye mål gælder efter 2024, hvor en anden prognose er meldt ud, men der er endnu ikke sat en udløbsdato. Typisk løber målene dog over en periode på tre til fem år.

Selskabet sigter desuden efter en indtjening per aktie på 10-14 pct. Det skal ud over de langsigtede mål for EBIT-væksten komme fra aktietilbagekøb samt fusioner og opkøb, oplyste Unibrew på kapitalmarkedsdagen.

Effektivitet rykker op

Ifølge topchefen er der særligt behov for, at effektivitet rykker højere op som prioritet.

”Effektivitetsagendaen er der, hvor vi ikke har brugt mange kræfter de seneste fire år,” lød det fra Lars Jensen.

Profitabiliteten har særligt været presset under coronapandemien, der blev direkte afløst af udfordringer fra krigen i Ukraine, som gav en regulær ”inflationshammer”, som topchefen udtrykte det.

”Når vi så på et helt bjerg af prisstigninger, som vi var nødt til at tage, på over 1,5 mia. kr., som på det tidspunkt svarede til EBIT, snakkede vi ikke også om, hvorvidt vi kunne gøre noget en lille smule mere effektivt i produktionen eller inden for it. Det handlede om pris, pris, pris, og det var det, samtalen handlede om størstedelen af tiden med den kommercielle afdeling,” siger han.

Efterhånden er situationen dog blevet mere normaliseret - uden at indregne valutamodvind - og der er igen blevet plads til at fokusere på effektiviteten.

Det vil særligt give værdi at gennemføre hos opkøb som San Giorgio og Vrumona, der blev overtaget i 2023, og som selskabet tidligere har udtrykt var drevet mindre effektivt før overtagelsen.

”Vi står stærkere end nogensinde, og jeg synes, vi er i en stærk position på nuværende tidspunkt. Vi har en stærk platform, hvor vi kan åbne for mange muligheder kommercielt og i forhold til effektiviteten,” konkluderede topchefen.

Aktien steg mandag 2,9 pct. til 566 kr.

Overtager Pepsico i Belgien

Royal Unibrew vil fremover stå for at producere de mange Pepsi-sodavand, der bliver solgt på det belgiske marked.

Det fortæller topchef Lars Jensen også på selskabets kapitalmarkedsdag.

Aftalen indebærer, at Royal Unibrew overtager Pepsicos belgiske forretning og fremover skal stå for at producere de mange drikkevarer, der hører under varemærket. Hertil kommer en delvis aftale for udvalget af snacks.

”Vi forventer at få nøglerne i begyndelsen af juli, siger Lars Jensen fra scenen og uddyber, at forretningen lige nu er i færd med at blive udskilt fra Pepsico - såkaldt ”carve-out”.”

Ifølge topchefen har aftalen været unde opsejling i længere tid. Snakken har stået på siden før, at Royal Unibrew overtog hollandske Vrumona, der danner rammerne om dagens kapitalmarkedsdag.

”Det har været en del af Vrumona-snakken fra start – en del af den business case,” siger han.

”Vi kombinerer det med den forretning, vi har fra Vrumona i Belgien,” lyder det videre.

Men den seneste aftale arbejder Royal Unibrew nu med Pepsicos produkter i mere end ti lande. Nogle steder gælder aftalen kun for drikkevarer, mens andre steder også inkluderer snacks, og på det belgiske marked bliver det en kombineret løsning.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter