De kinesiske forbrugere er fortsat tilbageholdende, og det gør det svært for Carlsberg for alvor at få hul på vækstbylden.
Og her kan de paradoksalt nok være en fordel for bryggeriet, at man fortsat er relativt små i det store land.
Det mener Jacob Aarup-Andersen, der er topchef i Carlsberg. Bryggeriet har sit største marked i Vesteuropa, men samtidig store vækstambitioner i Asien.
- Dynamikken for os er, at vi stadig er relativt små i Kina, så vi skal fortsætte vores rejse med at vokse. Vi har ikke brug for, at markedet vokser, for at vi kan vokse. Det handler for os om at højere markedsandele, siger topchefen, der særligt har rettet blikket mod de store byer.
De kinesiske forbrugere er endnu ikke vendt tilbage til at bruge penge på et niveau, man så før coronapandemien. Det udfordrer vækstplanerne, men der er fremgang.
- Vi er vokset 5 pct. i Kina, som viser at vi tager markedsandele, lyder det fra Jacob Aarup-Andersen.
Han taler om en ”afdæmpet” kinesiske forbruger, som ikke er på vej tilbage med et stærkt momentum, men dog er ret stabile, og i hvert fald ikke har sat i bakgear. Derfor er potentialet til stede.