Carlsberg løfter salget af premiumprodukter og starter 2024 lovende

Flere analytikere havde spået, at Carlsberg både løfter volumen og omsætningen i første kvartal af 2024. 
Carlsberg løfter omsætningen til over 17 mia. kr. for første kvartal, grundet blandt andet et øget salg af Carlsberg-brandet i Kina og Vietnam. | Foto: Emma Sejersen
Carlsberg løfter omsætningen til over 17 mia. kr. for første kvartal, grundet blandt andet et øget salg af Carlsberg-brandet i Kina og Vietnam. | Foto: Emma Sejersen

I årets første tre måneder har den danske bryggerigigant Carlsberg formået at sælge flere dyrere øl og løfter både omsætning og volumen i starten af året. 

Det fremgår af en ny handelsmeddelelse forud for første kvartalsregnskab, hvor Carlsberg er kommet rigtigt godt fra start. Omsætningen vokser til 17,1 mia. kr. fra 16,4 mia. kr., hvilket svarer til en stigning på 6,4 pct.

”Vi har haft en solid start på året med vækst i volumen og omsætning i alle tre regioner. Vi er særligt tilfredse med væksten i vores premium-portefølje og væksten i volumen og omsætning i Asien, som begge er vigtige strategiske vækstdrivere for koncernen. Kvartalsresultatet var på linje med forventningerne, og vi fastholder vores forventninger til hele årets indtjening,” udtaler adm. direktør, Jacob Aarup-Andersen i en meddelelse.

Den organiske volumen – mængden af solgte øl – er vokset med 2 pct., hvor særligt det vigtige asiatiske vækstmarked går frem med 3,1 pct. I Vesteuropa, der stadig er Carlsbergs største og mest indtjenende marked, er der solgt 0,2 pct. flere øl, mens det nyligt sammensatte område Central- og Østeuropa og Indien vokser med 2,2 pct.

Omsætningsmæssigt vokser salget organisk pænt på alle tre regioner. I Asien lyder den organiske vækst på 7,6 pct., i Vesteuropa vokser det med 5,1 pct. og i Central- og Østeuropa og Indien lyder tallet på 7,3 pct. På tværs af markederne er Carlsberg lykkedes med at hæve sin omsætning per hektoliter solgt øl med 4 pct. 

Fremgang på premium

Forud for regnskabet har en række analytikere givet positive kommentarer med på vejen for Carlsberg. Det ventes, at en blanding af rette prisforhøjelser, et højere salg generelt og et øget salg af premiumprodukter vil føre til en pæn start på året. 

Det fremgår af regnskabet, at det overordnede salg af premiumprodukter - Carlsbergs dyrere produkter som eksempelvis Kronenbourg 1664 og Grimbergen - er steget med 8 pct. i organisk volumenvækst. 

Af regnskabsmeddelelsen fremgår det, at det øgede premiumsalg primært er båret af ”nøglevækstmarkeder i Asien som Vietnam og Kina og på markeder som Polen, Ukraine og Serbien.”

Desuden har også Carlsberg-øllen oplevet en stigning på 15 pct. i kvartalet, båret af fremgang i Kina, Indien, Vietnam og Ukraine.

Frem mod 2027 har Carlsberg en målsætning om at vokse tre til fire gange hurtigere i premiumsegmentet set mod det billigere mainstream-segment. Sail’27 strategien blev opdateret i februar, præsenteret af Jacob Aarup-Andersen, der opdaterede strategien til den såkaldte ”Accelerate Sail.”

I 2023 fyldte premium-øl 20 pct. af Carlsberg samlede ølsalg, og det er en væsentlig del af strategien at løfte salget af de dyrere produkter. En del af strategien lyder ligeledes på at øge salget af alkoholfri øl, hvilket lyder på en organisk volumenvækst på 2 pct. i kvartalet. 

Ser man kun på det Vesteuropæiske marked voksede den organiske volumen inden for alkoholfri øl med 7 pct.

Ny mand i front for Vesteuropa

I handelsopdateringen oplyser bryggeriet også, at nuværende ansvarlig for Carlsberg vesteuropæiske marked, Graham Fewkes, stopper i stillingen og går på pension 1. september. Han fortsætter dog som rådgiver for Jacob Aarup-Andersen.

Rollen som direktør for det vesteuropæiske marked bliver fra efteråret besat Søren Brinck. 

Carlsberg fastholder forventningerne til året og ser fortsat en organisk vækst i driftsresultatet, EBIT, på 1-5 pct. Forud for regnskabet lød konsensus blandt analytikerne lidt højere på 5,7 pct. 

Virksomheden lancerer desuden et nyt aktietilbagekøbsprogram på 1 mia. kr., der løber frem til august.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også