Coop-formand efter milliardtab: Alt er i spil i discountkæde

Genopretning af underskudsforretningen 365discount er i fokus hos Coop efter milliardnedskrivning på discountkæden og nyt stort millionunderskud på Coop-driften i 2023. Formand freder ikke butikker.
Coop-formand Jeff Gravenhorst indtager også en midlertidig rolle som topchef for den kriseramte dagligvarekoncern, efter at adm. direktør Kræn Østergård Nielsen forlader koncernen efter nyt stort underskud. | Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix
Coop-formand Jeff Gravenhorst indtager også en midlertidig rolle som topchef for den kriseramte dagligvarekoncern, efter at adm. direktør Kræn Østergård Nielsen forlader koncernen efter nyt stort underskud. | Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix

Discount har været på manges læber i løbet af 2023 i jagten på billigere varer.

Alligevel ender året med at blive endnu en voldsom nedtur på discountområdet for dagligvarekoncernen Coop, der efter heftige nedskrivninger ser discountkæden levere et minus på 1,6 mia. kr. - og altså er blandt hovedårsagerne til det historiske underskud på 2,3 mia. kr. for 2023.

For nok har Coop formået at forbedre det samlede driftsresultat i koncernen til 761 mio. kr. i 2023 fra 1034 mio. kr. året før, men den ekstraordinære nedskrivning på 1,78 mia. kr. har nødvendiggjort kapitaltilskuddet fra det nye ejerskab mellem energikoncernen OK og moderselskabet Coop amba for at sikre økonomisk ro om Coop.

Som led i denne øvelse tilføres discountkæden nu yderligere 1 mia. kr. for at ”finansiere den videre udvikling” - og formand Jeff Gravenhorst lægger ikke skjul på, at der nu bliver taget store livtag med kæden.

”Der har været en masse udrulninger og en masse omlægninger i kæden, som vi fortsat bygger op. Det kræver en masse fokus og har været en del af problemstillingen. For når vi ruller ud så hurtigt, som vi gør, tager det tid,” siger Jeff Gravenhorst til FødevareWatch og Detailwatch efter præsentationen af årsregnskabet for 2023.

For andet år i træk: Nyt kæmpe minus i Coop

Formanden understreger, at 365discount-kæden ganske enkelt ikke har ramt skiven godt nok og annoncerer en total gennemgang af kædens setup - både ude i hver enkelt butik og i baglandet.

”Det er et totalt review af butikken, vi er i gang med - også om vi har den rigtige ledelse, eller om vi står skarpt nok, for vi skal have gjort driften mere stabil og brugt værktøjerne rigtigt. Nu skal vi ikke fokusere på at åbne mange butikker i 2024 - nu skal vi fokusere på at sikre den stabile drift,” siger Jeff Gravenhorst.

Store udfordringer i discountkæden

I pressemeddelelsen til regnskabet peges der på, at discountkæden 365discount kommer ud af 2023 med et ”stærkt utilfredsstillende ordinært driftsresultat før særlige nedskrivninger” på minus 765 mio. kr. mod 817 mio. kr. året før.

Som årsag til det voldsomme underskud igen i 2023 henviser formanden til den store udrulning og konvertering af den tidligere Fakta-kæde og justeringen af 365discount i kølvandet på de andre kædeomlægninger i 2023, hvor Coop skar otte kædekoncepter ned til tre. Det har ifølge Jeff Gravenhorst skabt dønninger.

”Men det er også svært at stå helt skarpt i sit koncept, når der er så mange nye butikker på en gang. Nu kigger vi på det og ser på, hvordan vi kan tjene penge, hvordan vi får kunderne til at fylde hele kurven op - er det vores sortiment, der skal justeres til, eller er det vores lokationer, der ikke er gode nok?,” melder Jeff Gravenhorst om tilgangen med at kigge hele vejen rundt.

Han afviser, at det har været, eller er, på tale at frasælge discountkæden, som flere aktører ellers har talt for. I stedet fokuserer formanden på mulighederne på discountmarkedet.

”Den positive del er, at vi har vokset med en milliard i omsætningen, så kunderne er der. Vi har været gode til gennem året at konvertere hver enkelt butik til et positivt cashflow, tage en butik af gangen - har vi de rigtige varer, hvorfor kan de ikke sælge eller ligger butikken rigtigt?,” siger Jeff Gravenhorst.

Kan blive færre butikker

Han sender klare signaler om at tage det hele et skridt af gangen for at gøre det rigtigt med at positionere hver enkelt butik rigtigt i forhold til markedet.

”Denne konvertering har vi haft et godt tempo på, og det kommer til at fortsætte. Vi forventer, vi er færdig i løbet af i år. Dermed ikke sagt, at vi er oppe og tjene penge, fordi vi skal op og have mere volumen per kunde at leve af - som man skal i discountmarkedet.”

Er der færre butikker, når vi taler sammen om et år?

”Det kan der sagtens være - der er ikke en liste, men det kan godt være konsekvensen. Eller at nogle af butikkerne er lavet om til Brugsen, hvis formatet passer. Jeg sidder derimod med en lang liste af butikker, der skal konverteres, og her kommer vi tættere og tættere på.”

Coop kigger nu ind i en femårig genopretningsplan, hvor især 365discount og samtlige 1000 butikker under Coops vinger skal gennemgås for at sikre sorte tal hele vejen rundt.

Formanden afviser dog at give en pejling på, hvornår 365discount og hele Coop igen giver overskud. Koncernen forventer for 2024-regnskabet ”en markant fremgang i driftsindtjeningen og et samlet resultat, der er væsentlig bedre, men stadig et underskud.”

”Det kommer til at tage tid - og det er ikke for at være langsomme, men for at undgå at hoppe fra tue til tue, som der har været tendens til, fordi der ikke har været ro på finansielt. Det kortsigtede fokus er, at alle butikker skal give positiv drift - og dem, der ikke kan komme op på det, må vi se, hvad vi gør ved,” siger Jeff Gravenhorst.

Stemt igennem

For godt en uge siden tog koncernen konsekvensen af udfordringerne og annoncerede et nyt delt ejerskab mellem Coop amba og energivirksomheden OK, hvor sidstnævnte nu sidder på magten. Øvelsen skal tilføre Coop 2 mia. kr. og sikre finansiel ro på bagsmækken i årene fremover. 

Fredag blev redningsplanen så stemt igennem på Coops landsråd - og nu venter parterne på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens godkendelse, inden det er på plads.

”Jeg er glad og nok også lidt lettet. Landsrådets beslutning har afgørende betydning for de næsten 1.000 butikker og 40.000 kolleger, som er en del af Coop, ligesom den også er vigtig for OK,” sagde OK’s topchef og næstformand i Coop, Michael Løve, i en pressemeddelelse fredag:

”Nu håber vi på en hurtig afklaring med Konkurrencestyrelsen og ser frem til samarbejdet med foreningen om at drive en dagligvarekæde, der fortsat er tæt knyttet til sine kunder og medlemmer”.

Ventet underskud

Med det omfattende skifte i ejerstrukturen og på den økonomiske front blev det ligeledes meldt ud, at adm. direktør Kræn Østergård Nielsen forlader koncernen, og den nuværende formand for bestyrelsen, Jeff Gravenhorst, indsættes som midlertidig direktør. 

Samtidig rulles den storstilede satsning på at skabe en Coop-kæde tilbage, og kæderne hedder fremover alligevel Kvickly, Superbrugsen, Brugsen og 365discount.

I forbindelse med præsentationen af ejerskifte og de mange øvrige ændringer understregede Coop-koncernen i en pressemeddelelse, at 2023-regnskabet ”ikke bliver tilfredsstillende og på niveau med regnskabet for 2022.”

Coop har længe kæmpet med at få sine discountsatsninger i først Fakta- og siden 365discount-kæden til at levere tilfredsstillende resultater i et marked, der ellers er stilet i retning af øget discountforbrug og et 2023-marked, hvor forbrugerne jagtede tilbud og billigere fødevarer i kølvandet på de heftige prisstigninger. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter