Royal Unibrew har stadig mod på opkøb og nye partnerskaber, hvis de rigtige muligheder byder sig. Der er dog tale om en fokuseret tilgang.
”Vi har nogle få prioriteter. Og hvis de rigtige aktiver kommer til salg, så skal vi stadigvæk kigge på det,” fastslår Lars Jensen, administrerende direktør for Royal Unibrew, over for MarketWire.
Centralt på ønskelisten er Sverige.
”Det er det land i Norden, hvor vores position ikke er stærk nok, hvis man sammenligner med, hvad vi har i andre lande,” siger Lars Jensen.
I Finland ejer Unibrew bryggerikoncernen Hartwall og er næststørst, og bryggeriet købte i starten af 2022 også Hansa Borg og er dermed også toer på det norske marked, ligesom det er tilfældet herhjemme - alle steder efter Carlsberg.
I Sverige er Unibrews position derimod ikke så stor. Og der er flere aktiver, som kunne være interessante, også udover landets næststørste bryggeri, Spendrups.
”Hvis det er de rigtige mærker, den rigtige position og de rigtige kanaler, så er vi interesserede. Det er ikke kun et spørgsmål om øl. Det er et spørgsmål om at sætte en samlet drikkevareportefølje sammen. Så det er ikke kun Spendrups, som er familieejet. Der ligger også andre selskaber i Sverige med tilsvarende ejerskaber, som har nogle attraktive positioner,” siger Lars Jensen.
Han nævner bryggerier som Åbro Bryggeri og også det børsnoterede Kopparbergs Bryggeri.
”Og så ligger der nogle andre også, som er af lidt mindre karakter,” siger Lars Jensen.
På prioritetslisten, hvor Unibrew vil rykke, er også en eventuel udvidelse af partnerskaber.
”Det kan være vinpartnere, Heineken eller Pepsi eller Diegeo, som vi samarbejder med inden for spiritus. Hvis de kommer og siger, at de har et projekt, vi skal kigge på, så er det noget, de har gjort tilløb til i lang tid, og så skal man stille op, for muligheden kommer måske ikke igen,” siger Lars Jensen.