Den finske drikkevareproducent Olvi, der blandt andet ejer bryggeriet Vestfyen i Assens, melder om skærpet priskonkurrence i et regnskab for første kvartal, hvor indtjeningen halter en smule.
”Vores markedsandele er fortsat stærke trods skærpet priskonkurrence,” skriver Olvi.
Et ellers langsomt første kvartal blev ifølge Olvi dog også hjulpet af, at påsken i år lå i marts.
Bryggeriet leverede en vækst i salgsvolumen på 0,9 pct. til 205,1 mio. liter i første kvartal, mens nettosalget steg med 0,7 pct. til 130,4 mio. euro, hvilket er helt på linje med konsensus.
Den positive salgsvækst er især drevet af Finland, hvor nettosalget steg 5,3 pct., mens volumensalget modsat faldt 1,4 pct.
Indtjeningsevnen blev forbedret betydeligt som følge af højere priser og porteføljeoptimering, hvilket medførte en fremgang på 12,6 pct. til 11,2 mio. euro for det justerede driftsresultat.
Det var dog lidt svagere end analytikernes forventning på 11,8 mio. euro.
For helåret fastholder Olvi prognosen om at nå et justeret driftsresultat på 71-80 mio. euro.
På det finske marked er Olvi et af de største bryggerier, og det konkurrerer blandt andet med Royal Unibrew-ejede Hartwall og Carlsberg-ejede Sinebrychoff.