Presset fra borgere og regeringer verden over øges mod bryggerier, der opfordres til at flytte produktion fra områder, hvor vandforsyningerne ikke er under pres.
Og ifølge Financial Times begynder organisationer nu også at presse bryggerierne til at kigge uden for murene for at tage højde for vandforsyningen i lokalsamfundene samt leverandørers forbrug.
”Vi vil opfordre drikkevareselskaberne til ikke kun at kigge inden for fabrikshegnet, når de vurderer deres vandrisici og påvirkning, men også til at lytte og arbejde med de lokalsamfund, hvor de er placeret,” lyder det blandt andet fra Kate Holme, der er direktør for strategiske partnerskaber i nonprofitorganisationen Wateraid.
Løsningerne på problemerne er dog ikke ligetil og oversætteligt mellem de forskellige markeder, lyder det fra den hollandske bryggerikoncern, Heineken, der har syv bryggerier i Mexico, er er hårdt plaget af mangel på vand.
Heineken hælder milliarder i nyt mexicansk bryggeri
Vandforsyningen er, siger bryggerikoncernens ansvarlige for global bæredygtighed, Sonia Thimmiah, et meget stedspecifikt problem, og løsninger, der virker i Mexico, virker ikke nødvendigvis i Indonesien.
Hun fortæller dog videre, at bryggeriet er begyndt at undersøge egne leverandørers vandforbrug.