Red Bull har fortsat russiske sponsorater

Det til trods for, at selskabet hævder at have droppet alle dets russiske aktiviteter og nye investeringer i landet, skriver Berlingske.
Foto: Leonhard Foeger/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Leonhard Foeger/Reuters/Ritzau Scanpix

Red Bull har suspenderet alle marketingsaktiviteter og nye investeringer i Rusland for at overholde sanktionerne mod landet, hedder det på drikkevareproducentens hjemmeside.

Men nu viser det sig ifølge Berlingske, at Red Bull trods det fortsat sponsorerer nogle af verdens største e-sportsstjerne, der i disse dage er i København for at deltage i PGL Major Copenhagen 2024, computerspillet Counter-Strikes svar på VM.

Avisen skriver, at Red Bulls karakteristiske rød-gule logo pryder på trøjerne af nogle af de allerstørste, stjerner i Counter-strike regi, nærmere specifikt også russiske spillere for de store hold Team Spirit og Cloud9 - og det møder panderynker: 

”Hvis Red Bull siger, at man vil suspendere alle aktiviteter i Rusland, og de alligevel sponsorerer hold med russiske spillere, er det problematisk,” siger Kenneth Cortsen, der er ekspert i økonomi, ledelse og branding inden for sport, til Berlingske. 

Analyse- og forskningschef hos Idrættens Analyseinstitut, Rasmus K. Storm, problematiserer videre sponsoraterne, da Rusland har haft for vane at bruge atleter til at fremme politiske interesser globalt. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Photo: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter