Forbrugerombudsmanden giver Aqua d'Or indskærpelse

Indskærpelsen sker på baggrund af markedsføring med miljøudsagn om emballage af genbrugsplast, mens der i virkeligheden var tale om genanvendt plast. 
Foto: Pr / Aqua d'or
Foto: Pr / Aqua d'or

Aqua d’Or får fra Forbrugerombudsmanden en indskærpelse for markedsføring af drikkevand på flaske med miljøudsagn om, at emballagen bestod af genbrugsplast, mens der i virkeligheden var tale om genanvendt plast. 

Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse fredag eftermiddag. 

Forbrugerombudsmanden vurderer, at der er tale om vildledende markedsføring, da dette giver indtryk af, at flaskerne er skyllet eller rengjort for derefter at blive genbrugt. Virkeligheden er den, at flaskerne er lavet er genanvendt plast, det vil sige plastik, der er omsmeltet og har en højere miljøbelastning end genbrugsplast. 

”Som forbruger skal man kunne stole på, at det er rigtigt, når en virksomhed markedsfører produkter med udsagn om, at produkterne er lavet af genbrugt/genbrugsplast. Da miljøbelastningen er højere ved genanvendelse af plastik end ved genbrug af plastik, kan forbrugerne få et forkert indtryk af produkternes miljøbelastning. Dette gælder også emballage til produkter,” udtaler forbrugerombudsmand Torben Jensen i meddelelsen. 

Derudover vurderer Forbrugerombudsmanden ligeledes, at Aqua d’Or på sin hjemmeside har brugt flere vildledende miljøudsagn, herunder ”genbrugsplast reducerer CO2-udledningen med op til 35 pct. sammenlignet med ny plast.” 

Det er ifølge ombudsmanden ikke relevant at sammenligne selskabets plastikflasker med nye flasker, da en stor del af plastikflaskerne på markeder indgår i retursystemet og ikke er lavet af 100 pct. ny plastik. 

Aqua d’Or har efter at have modtaget et høringsbrev fra Forbrugerombudsmanden ændret sin markedsføring, hedder det videre i pressemeddelelsen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter