Carlsbergs mest voksende kategori er i fremgang over hele branchen

Alkoholfrie øl fortsætter år efter år sin sejrsgang og fylder mere i bryggeriernes bevidsthed. Det er en vigtig udvikling og ikke længere en trend, lyder det enstemmigt.
Fra Carlsberg til flere mikrobryggerier er der fortsat fremgang inden for de alkoholfri øl. Jacob Aarup-Andersen fortæller, at man forventer yderligere fremgang for kategorierne, der steg mere end nogle andre kategorier i løbet af 2023. | Foto: Carlsberg / Pr
Fra Carlsberg til flere mikrobryggerier er der fortsat fremgang inden for de alkoholfri øl. Jacob Aarup-Andersen fortæller, at man forventer yderligere fremgang for kategorierne, der steg mere end nogle andre kategorier i løbet af 2023. | Foto: Carlsberg / Pr

Hvert år bliver der solgt omkring 10 pct. flere alkoholfri øl, end der gjorde året forinden. Alene i 2023 blev der solgt lige i underkanten af en million liter mere alkoholfrit øl, end der gjorde året forinden, svarende til en stigning på 11,5 pct.

Og selvom det globale ølmarked er et område, der påvirkes af trends og tidens tendenser, er der tale om en kategori inden for ølbranchen, der er kommet for at blive.

Således lyder meldingen fra Bryggeriforeningen, restauranter og en række bryggerier, som FødevareWatch har talt med omkring udviklingen, der fortsætter med at stige.

Også Danmarks markant største bryggeri, Carlsberg, stemmer i.

Således fortæller Jacob Aarup-Andersen på baggrund af bryggeriets årsregnskab for 2023, at den alkoholfri kategori samlet har været den mest voksende kategori over bryggeriets omfattende globale portefølje: 

”Den alkoholfri kategori har igen bevist sig som solid med en stærk vækst,” siger direktøren, der peger på forbrugertendenser og en ny generation som vigtige årsager til at drive salget:

 

”Det er blandt andet en sundhedsbevidst ungdomsårgang, der vælger at drikke mindre alkohol. Så det er vigtigt for os at have nogle fremragende produkter til dem. Det er en af grundene til, at alkoholfri er vores hurtigst voksende kategori.”

Vigtig udvikling

Dermed læner Carlsberg-chefen sig op af Bryggeriforeningens direktør Nick Hækkerups holdning. I et skriftligt svar fortæller han, at det er vigtigt, at der er noget til alle forbrugere:

”Det er vigtigt, at bryggerierne prioriterer at udvikle og sælge alkoholfri øl, fordi vi gerne vil kunne tilbyde velsmagende øl til alle forbrugere. Også dem, der af den ene eller anden grund gerne vil holde igen med procenterne – enten altid eller en gang imellem.”

”Desuden vil vi gerne løfte vores del af ansvaret for en ansvarlig alkoholkultur,” lyder det fra Nick Hækkerup, der tror på, at der også fremover vil være markedsandele at tage fra det traditionelle ølsalg for de alkoholfri dråber.

Der er da også fortsat masser af plads at indtage, hvis man ser på, hvor meget de alkoholfri øl rent faktisk fylder set i det samlede ølmarked herhjemme. 

For selvom de alkoholfri varianter er i fremgang med sine 11,5 pct. flere solgte liter end i 2022, fylder det stadig kun få procenter af det samlede samlede marked. Dog bevæger salget af alkoholfri øl sig frem, mens det generelle salg går tilbage og har stået i stampe og de seneste mange år.

I 2023 faldt det danske ølsalg hos Bryggeriforeningens medlemmer med 8 mio. liter til 284,5 liter. Dermed stod det alkoholfri ølsalg for 2,9 pct. af det samlede ølsalg hos foreningens medlemmer på det danske marked.

Del af bred palette

Da salget af alkoholfri øl er mere end firedoblet over det seneste årti, og det generelle salg af øl står i stampe, er der mulighed for, at de to nærmer sig. Det siger Nick Hækkerup: 

”Udviklingen rammer lige ned i den aktuelle trend med sundhedsbevidste forbrugere, der samtidig ønsker at spise og drikke noget, der smager godt.”

Hos Carlsberg står det globale alkoholfri salg for omkring den samme andel af markedet, som tilfældet er hos de øvrige danske bryggerier på det danske marked. 

Jacob Aarup-Andersen er dog enig i, at der er markedsandele fortsat at hente hos de sundhedsbevidste forbrugere, og man forventer, at kategorien fortsætter sin sejrsgang, siger han: 

”Det er et spørgsmål om, at vi hele tiden sørger for at have en palette, der er relevant for alle vores forbrugere.”

Hos Carlsberg solgte man således 3,4 mio. hektoliter - som svarer til 340 mio. liter - af den alkoholfri kategori, som bryggeriet har samlet inden for øl og cider, hvoraf øl dog fylder størstedelen. Samlet set solgte Carlsberg 101 mio. hektoliter øl i løbet af 2023. 

Men man har altså planer om mere fra Valby Bakke, hvor man hos bryggeriet har en målsætning om, at 35 pct. af alle tilbudte brands i 2030 skal være inden for den kategori, som Carlsberg kalder for ”No or low alcohol.” 

Kategorien dækker over produkter med alkoholprocenter mellem 0,0 og 3,5 pct. og fylder i dag 28,5 pct. af Carlsbergs portefølje.

Desuden vil Carlsberg gerne kunne tilbyde alkoholfri produkter på alle markeder – et tal, der i dag lyder på 90 pct. af markederne, men som i 2021 var nede på 58 pct.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Photo: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter