Danske bryggerigiganter anklages for at markedsføre energidrikke til børn

Børn og unge møder reklame for energidrikke på sociale medier. Bryggerigiganter anklages for at markedsføre bevidst mod de unge forbrugere.
Arkivfoto: Energidrikke bliver markedsført til børn gennem sociale medier, selvom det er ulovligt, lyder anklage. | Foto: Joachim Adrian
Arkivfoto: Energidrikke bliver markedsført til børn gennem sociale medier, selvom det er ulovligt, lyder anklage. | Foto: Joachim Adrian

På sociale medier reklameres der målrettet børn og unge med energidrikke, der ellers ofte advares mod at blive drukket af netop børn og unge grundet højt indhold af koffein.

Det skriver DR kontant

Ifølge mediet er salget af energidrikke seksdoblet over de seneste 10 år, og særligt blandt børn og unge bliver de ofte farverige læskedrikke mere populære. Og det er et problem, da de fleste energidrikke indeholder store mængder koffein.

I Danmark er det derfor ikke tilladt at markedsføre energidrikke over for børn under 18 år. Desuden må markedsføringen af energidrikke - ifølge DR - ikke foregå på elektroniske medier, der særligt har børn som målgruppe. 

Alligevel er flere danske energidrik-brands til stedet på de sociale medier Tik Tok, Instagram og Youtube. Det er at overtræde gældende regler, lyder det fra Jacob Lund Orquin til DR. Han er professor ved Aarhus Universitet med speciale i markedsføring og forbrugeradfærd: 

”Langt hen ad vejen overholder branchen ikke sine egne retningslinjer. De reklamerer i markedsføringskanaler, som overvejende benyttes af børn og unge. Så med andre ord markedsfører de sig til børn og unge. Der er tydeligvis noget galt. Der er noget, der er gået under radaren her i lang tid.”

Blandt de mest populære energidrikke herhjemme er Monster - som distribueres af Carlsberg - og Cult Energy og Faxe Kondi Booster, som distribueres af Royal Unibrew.

DR har forelagt kritikken til begge bryggerier. Carlsberg svarer skriftligt, at man sammen med Bryggeriforeningen har taget initiativ til en række branchetiltag i forhold til markedsføring af energiprodukter. Royal Unibrew svarer også skriftligt, at de stiller krav til de content creators, der markedsfører produkterne for dem på sociale medier, og at de målretter produkterne til personer over 18 år. 

De vil dog som følge af DR’s henvendelse undersøge, om nogle har markedsført ulovligt målrettet børn eller unge.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter