Mikkeller efter Carlsberg-aftale: ”Overrasket hvis vi ikke femdobler salget i løbet af få år”

Dagen derpå: Carlsberg har købt 20 pct. af Mikkeller, og stifter Mikkel Bjergsø ser aftalen som løftestang for at få specialøllene længere ud på restauranter og til danske events.
For 10 år siden havde Mikkeller stifter og adm. direktør, Mikkel Bjergsø, betegnet den nye aftale med Carlsberg som "utopisk". Den bringer en masse muligheder med sig, forsikrer han. | Foto: Camilla Stephan / Mikkeller
For 10 år siden havde Mikkeller stifter og adm. direktør, Mikkel Bjergsø, betegnet den nye aftale med Carlsberg som "utopisk". Den bringer en masse muligheder med sig, forsikrer han. | Foto: Camilla Stephan / Mikkeller

Det eneste som ændres efter at landets markant største bryggeri, Carlsberg, har købt 20 pct. af landets markant mest kendte mikrobryggeri, Mikkeller, er, at der vil blive solgt betydeligt flere Mikkeller-øl på det danske marked. 

Det siger stifter og adm. direktør af Mikkeller, Mikkel Bjergsø, i hvert fald. 

”Jeg ville blive meget overrasket, hvis vi ikke femdobler vores salg i Danmark i løbet af nogle år,” fortæller han til FødevareWatch dagen efter aftalen blev offentliggjort. 

Carlsberg køber sig ind i Mikkeller

Og det er en perfekt samarbejdspartner, Mikkeller har fået, lyder det fra direktøren. Fra Mikkellers side handler aftalen om at sende øllen videre ud, sådan at flere kan smage den. 

”Da jeg startede for 17 år siden, havde jeg en drøm om at lave verdens bedste øl. Jeg er kommet et stykke af vejen og samtidigt opbygget en stor virksomhed. Men skal vi længere ud, skal vi have hjælp.”

”Det er her, hvor vi har haltet lidt målt mod vores ambitioner. Og der kan vi virkelig bruge Carlsbergs 175-års erfaring.”

”Føles helt rigtigt”

Selvom nogle fans af Mikkeller har anklaget bryggeriet for at sælge ud af værdierne ved at indgå en aftale med landets største bryggeri, som Mikkeller i sin tid blandt andet blev skabt som en modpol til, afviser Mikkel Bjergsø, at der kommer nogle ændringer ved Mikkeller overhovedet. 

Det handler i stedet om at kunne få bragt øllene bredere ud, lyder det fra stifteren:

”Jeg kan garantere for, at aftalen føles helt rigtigt. Og jeg har altid haft et godt forhold - måske lidt ironisk - til Carlsberg.”

Blandt andet stod der i mange år ”Carlsberg Free Zone” på døren til den første Mikkeller-bar i Viktoriagade på Vesterbro, ligesom navnet på netværket fortsat er de tre ord. Men det tegner dog kun om et godt forhold, lyder det fra Mikkel Bjergsø.

Ville Mikkel Bjergsø i 2014 have set det på samme måde?

”Ja, der ville jeg have tænkt, at det var en utopisk aftale. At det var vildt, at mit hjertebarn kunne blive bragt videre ud.”

”Og jeg tror i bund og grund, at de fleste bryggere, eller de fleste, der er i min situation i verden, de vil tænke, at det er sgu meget sejt. Det er meget godt gået faktisk. Og jeg vidste godt, at der ville være nogle negative ryster omkring det. Sådan vil det altid være.”

Carlsbergs opkøb kommer efter nogle svære år hos Mikkeller, hvor bryggeriet har tabt mange millioner, måtte skære til, lukke barer og skåret ned for udlandseventyret i USA. Gennem 2020, 2021 og 2022 har Mikkeller tabt mere end 200 mio. kr. på bundlinjen - alene i 2022 mistede bryggeriet 106,9 mio. kr.

Frasalget drejer sig dog ikke om nød, forsikrer direktøren, der fortæller, at bryggeriet for første gang siden 2018 tjente penge på driften i løbet af 2023. Regnskabet for året er endnu ikke offentliggjort.

Drøm om Mikkeller på Roskilde

Ifølge Mikkel Bjergsø har der været stor international interesse i at erhverve sig de 20 pct. af Mikkeller, som Carlsberg endte med at købe. Men som et eksempel på, hvorfor det var det klart bedste match, lyder det fra direktøren, at de to bryggerier begge går op i events. 

”Mikkeller er jo meget drevet af events som egen løbeklub eller Mikkeller ølfestival. Carlsberg sidder meget stærkt på blandt andet en række festivaler af gode grunde - fordi de er dygtige til det.”

”Vi har jo de samme ambitioner, og det er at ønske, at vi skal forbedres, at vi skal ud til flere mennesker og opleves. Gode øl-oplevelser skal være i centrum, når du er ude og spiser og går på festivaler,” lyder det fra direktøren, der drømmer om at få Mikkeller på en række festivaler, herunder især Roskilde Festival, der fortæller, at det i hvert fald har været drøftet i forhandlingerne.

Særligt fokus på on-trade

De mange års erfaring fra bryggeriet på Valby Bakke skal blandt andet løfte salgsafdelingen, som alt andet lige er markant større end Mikkellers salgsteam på en lille håndfuld. 

Det gælder både på on-trade og off-trade-afdelingerne, hvor Mikkel Bjergsø især ser muligheder i førstnævnte. 

”Jeg håber da, at mange restauranter kan se fordelene i både at have en hof og en Mikkeller-øl at tilbyde til kunderne. Og det tror vi også på,” lyder det fra direktøren. 

Selvom Carlsberg har en række specialøl i porteføljen - herunder Jacobsen, Grimbergen og Brooklyn - vil der være plads til Mikkeller i hanerne på flere restauranter, forsikrer direktøren om: 

”Mikkeller har noget lidt andet end de brands. Og ambitionerne til os fra både os selv og fra Carlsberg er, at vi skal lave noget banebrydende,” siger Mikkel Bjergsø og fortsætter:

”Hvis man ser inden for f.eks. den alkoholfrie kategori, der er vi jo virkelig langt fremme kvalitetsmæssigt og har brugt enormt meget tid på at udvikle øllene de sidste 10 år,” siger Mikkel Bjergsø, der mener, at alle restauranter burde tilbyde en alkoholfri øl. 

Aftalen betyder blandt andet at store dele af Mikkellers øl skal brygges på Carlsbergs store bryggeri i Fredericia. Desuden vil Carlsberg overtage al distribution af Mikkellers øl til detail og restauranter -udover Mikkellers egne restauranter - i anden halvdel af 2024. 

Kun i Danmark. For nu

Ifølge Mikkel Bjergsø har der været flere internationale bryggerikoncerner, der har været interesserede i Mikkeller. 

Og selvom Mikkel Bjergsø er på vej til Indien for at afsøge, om der er nogle eksportmuligheder – og Carlsberg selv ser mod det store asiatiske marked for investeringer, så er der udelukkende tale om et dansk samarbjede mellem de to bryggerier, slår direktøren fast. 

”Ja det er et samarbejde kun i Danmark, hvor vi vil ind på restauranter og skal vokse herhjemme. For nu.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Photo: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter