De seneste tre måneder har Arla atter kunnet mærke, at forbrugerne vælger de økologiske produkter til, og over de seneste tre måneder er der blevet solgt 4 pct. flere økologiske mejeriprodukter end samme tidspunkt sidste år. De seneste fire uger har væksten endda været på 7 pct.
Og det er lige efter Arlas planer om igen at løfte salget af de økologiske produkter, som man håber kan hjælpes på vej af forbrugernes forbedrede økonomi som følge af en stagnerende inflation.
Det fortæller Arla Danmarks direktør Henrik Lilballe Hansen til Børsen:
“Det vil være rigtig positivt, hvis det momentum, vi har set i økologien de seneste måneder, kan forstærkes af, at forbrugerne får flere penge til forbrug. Men vi har også rokeret lidt rundt på budgetterne, så vi kan bruge mere på markedsføring af økologiske produkter og kommunikation omkring nogle nye koncepter,” siger direktøren til mediet, dog uden at afsløre, hvor mange penge, Arla vil investere i de økologiske planer.
Dermed har piben fået en anden lyd sammenlignet med sidste år, hvor Arla fortalte sine økologiske landmænd, at de skulle skrue ned for produktionen af økoprodukter, fordi forbrugerne ikke valgte den til. Konkret skulle der skæres 100 mio. liter af indvejningen af økomælk alene i Danmark.
Det samme tal var gældende i Sverige, hvor landmændene har skåret fuldt ned som ønsket. Herhjemme er der blevet fjernet 75 mio. liter. Henrik Lilballe Hansen kan dog ikke sige noget om, om de økologiske landmænd atter skal skrue op. Det kommer an på efterspørgslen, siger han til Børsen.
Arla er verdens største økomejeri målt på mængden af økomælk.