Salget af plantedrikke står i stampe: Branchen er uenige om løsningerne

Det er gået op, op og op, indtil 2022 satte en stopper for væksten i salget af plantedrikke til forbrugerne, viser tal fra Danmarks Statistik. Branchen er uenige om løsninger og problemets omfang.
Inden plantedrikkene nåede op på samme salgstal som kærnemælk, er kurven knækket og salget stagneret. | Foto: Christian Lykking
Inden plantedrikkene nåede op på samme salgstal som kærnemælk, er kurven knækket og salget stagneret. | Foto: Christian Lykking

På de rå tal fra detailsalget er kurven knækket.

Den samlede omsætning fra kategorien plantedrikke knækkede allerede i 2021, og har siden 2022 taget et endnu større dyk.

Men én ting er omsætning, noget andet er konkret salg i antal liter. Her viser tallene fra 2022 nu, at også volumensalget er knækket.

Den toppede - indtil videre - i 2021 med et volumensalg på 17.449 tons, men er siden dalet til 15.898 tons, viser tal fra Danmarks Statistik.

Plantemælkens vækst herhjemme ser altså ud til at stoppe, endda før den nåede op niveau med salget af kærnemælk i Coop, viser en undersøgelse fra kæden. Salget går dog en smule fremad i 2023 og i 2024 med salget i detail, fortæller både Dagrofa og Coop til FødevareWatch, men ikke i samme grad, som aktørerne havde håbet på.

Producent: Kan risikere at blive en døgnflue

Men hvad skal der til, før de plantebaserede mælkealternativer bliver et ligeså naturligt valg som komælken?

”Problemet er at rigtig mange af de plantedrikke som findes på markedet i dag, smager elendigt,” lyder diagnosen først fra producenten Dryk:

”Det er på sigt en showstopper for vores branche. Indtil nu har det været muligt for hvem som helst at opnå en markedsandel, hvis bare prisen var lav, og emballagen indeholdt en hvid væske. For first-moverne var det nok, for de køber produkterne ud fra et ønske om at redde verden. Den store gruppe af forbrugere, der ikke kun er drevet af ideologi, stiller helt andre krav til kvaliteten af de produkter, de køber og den absolut vigtigste parameter for dem, er smag,” siger stifteren af Dryk, Christian Christensen, der har været på markedet for plantedrikke i godt og vel fire år.

Ifølge Christian Christensen er han ikke alene med den bekymring. Det er derimod en snak, han har med kollegaerne i branchen. 

Dryk omsætter for et tocifret millionbeløb, men med omtrent 99 pct. af salget i horeca. Derfor er Dryks berøring med detailforbrugeren lille, omend den går frem, fortæller Christian Christensen.

Supermarkeder melder om vækst fremover

De seneste offentligt tilgængelige salgstal er fra 2022, men prognosen frem er dog ikke helt så grå, når man spørger supermarkederne selv.

Hos Dagrofa melder kategoridirektør Michael Christensen, at hele den plantebaserede kategori er i vækst, og at det særligt er drevet af plantedrikkene.

”I Dagrofa ser vi tydeligt, at plantebaserede varer er i vækst. Vi kan se en vækst på 10 procent i 2023 sammenlignet med året før. Denne vækst er i høj grad drevet af plantedrikke,” fortæller Dagrofas kategoridirektør.

I slut november 2023 fortalte Coops informationsdirektør, Jens Juul Nielsen, at han forventede et stigende salg af plantedrikke i Coops butikker.

”Vi forventer, at salget af plantedrikke stiger 19 til 20 procent i år sammenlignet med forrige år,” sagde han til TV2.

Endelig ser Salling Group også en vækst i plantedrikkene. Siden 2017 er salget firedoblet, skriver selskabets presseservice til FødevareWatch i en mail. Mejerialternativerne udgør nu 11 pct. af mælkesalget i 2023.

Naturli: Handler ikke om smag

Naturli, der ifølge direktør Henrik Lund har en markedsandel af plantedrikke i detail på omkring 50 pct., køber ikke forklaringen fra konkurrenten Dryk. Det er ikke smagen og de gode produkter, der mangler. Det er i stedet øget synlighed og markedsføring i supermarkederne, peger han på.

”Vi skal vise forbrugeren det reelle alternativ, der er. De plantebaserede produkter skal tættere på de produkter, de er et alternativ til. Og når vi får et klimamærke, vil det også løfte salget, men det kommer ikke nemt i dansk dagligvarehandel. Der skal arbejdes for det hver eneste dag.” 

Han peger også på, at Naturli ser både en kategori og et salg i vækst.

”På plantedrikke i Europa er salget balanceret lidt, men i Danmark mener jeg, vi ser en moderat etcifret vækst i vores egen markedsposition, men vi ser også et marked i vækst, dog moderat og ikke de 2-cifrede vækstrater, som var gældende for 5 år siden.”

”Væksten har særligt noget at gøre med, at kampagner og supermarkedernes private label produkter er med til at presse prisen ned og åbne kategorien op for nye forbrugere,” lyder forklaringen.

Naturli kaster stadig midler i at innovere og kommer med nye produkter på markedet, men det næste store træk skal nok komme, hvis supermarkederne fortsat er villige til at give de plantebaserede produkter ”ligeværdig hyldeplads,” lyder det fra Henrik Lund.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også