Over 9 mia. danske kroner eller 1,32 mia. dollars har Campari måttet slippe for cognac-brandet Courvoisier Cognac i et for nyligt annonceret opkøb, der tilmed er det største opkøb i den italienske spirituskoncerns historie, skriver Financial Times.
Dermed er cognac-brandet ikke længere under vingerne på den amerikansk-japanske spirituskoncern Beam Suntory, men i stedet italienske Campari, der står bag mærker som Aperol, Grand Manier og selvfølgelig Campari.
Opkøbet kommer dog også i kølvandet på udmeldinger om faldende salg og efterspørgsel fra øvrige cognacproducenter, hvorfor Camparis topchef, Bob Kunze-Concewitz også adresserede dette i forbindelse med overtagelsen. Han kalder tilbagegangen i kategorien for ”midlertidig” og er positiv for det lange stræk, skriver avisen:
”Det er bedre at købe et premium brand i dette marked,” lyder det videre fra topchefen.
Bob Kunze-Conzewitz meddelte i september sin afgang til april 2024.