Det er en guldrandet forretning at sælge spiritus - i hvert fald hvis man er den familieejede spiritusgrossist Hans Just Group.
Selskabet lander i det skæve regnskabsår 2022/23 atter - og for femte år i streg - en bundlinje, der overstiger 100 mio. kr. Ifølge Børsen, der har fået indblik i regnskabet, nærmere specifikt 129,2 mio. kr.
Omsætningen tog til gengæld et dyk nedad til 1,76 mia. kr. mod 1,82 mia. kr. i 2021/22, skriver avisen, der citerer adm. direktør og medejer Thomas Karberg for i et skriftligt svar at skrive, at man har vundet markedsandele i Norden, men:
”Koncernen har som ventet for regnskabsåret realiseret et fald i omsætning og resultat i forhold til året før, som kan henføres til forbrugernes reducerede købekraft efter stigende inflation og rente, stigende indkøbspriser som følge af udviklingen i energipriserne og udviklingen i de svækkede norske- og svenske kronekurser, samt øgede investeringer i teknologi, mennesker og bæredygtighed.”
Hans Just Group, der trækker tråde tilbage til 1867, står bag mærker som Jägermeister, Campari og Rémy Cointreau og er en af Nordens store spiritusdistributører med markeder som Danmark, Sverige, Norge, Finland og Polen.