Overblik: Carlsbergs omsætning i regioner

Volumen faldt et sted men steg et andet, mens omsætningen gik frem et sted og tilbage et andet. Få overblikket over Carlsbergs tredje kvartal her.
Foto: Carlsberg / Pr
Foto: Carlsberg / Pr
Marketwire & Jens Stavnsbjerg

På dagens handelsopdatering fra Carlsberg fremviste koncernen salgstal på både omsætning og volumen for Carlsbergs tre regioner: Vesteuropa, Central- & Østeuropa og Asien.

Her kommet et samlet overblik og nedslag i de enkelte regioner:

mio. kr.
Q3 2023
Q3 2023(e)
Q3 2022
FY 2023 (e)
FY 2022
Omsætning
20.294
20.429 20.238
73.821
70.265
Org. vækst i pct.
5,8
5,6
11,6
9,3
15,6
- Vesteuropa 10.113
9826
9593
36.605
34.888
- Asien
6204
6634
6868
24.161
23.682
- Central- & Østeuropa
3970
3985
3774
12.909
11.679

Organisk vækst i Vesteuropa

Carlsberg solgte i årets tredje kvartal øl på bryggeriets modne men indtjenings- og omsætningsmæssigt klart største region - Vesteuropa - for 10.113 mio. kr.

Regionen omfatter Vesteuropa, Skandinavien og Portugal efter at have afgivet blandt andet Italien, Balkan-lande og Baltikum til regionen Central- og Østeuropa.

Analytikerne havde forudset et salg på 9826 mio. kr., viser medianestimater indsamlet af Carlsberg blandt op til 24 analytikere 16. oktober.

Omsætningen i kvartalet skal ses i forhold til et salg for 9593 mio. kr. i samme periode af 2022. Omsætningen i Vesteuropa steg organisk 7,0 pct. fra året før og var påvirket positivt af medtagelse af britiske punktafgifter 170 mio. kr.

”Omsætningen per hektoliter steg på alle markeder primært på grund af prisstigninger fra begyndelsen af året. Stigningen i omsætning per hektoliter varierede fra marked til marked og afspejlede de nødvendige prisstigninger for at opveje de højere råvare-, emballage- og energiomkostninger,” skriver Carlsberg i regnskabet.

I volumen faldt salget af øl i Vesteuropa 8,5 mio. hektoliter i tredje kvartal 2022 til 7,8 mio. hektoliter i tredje kvartal 2023. Det svarer til en tilbagegang på 6 pct.

Det samlede salg af drikkevarer var på 11,5 mio. hektoliter, som var en tilbagegang fra 12,1 mio. hektoliter. Der var ventet et samlet salg på 11,6 mio. hektoliter, viser estimaterne.

Omsætningsfald i Asien

Carlsbergs næststørste division, Asien, leverede en omsætning på 6204 mio. kr. i tredje kvartal, og det var mindre end ventet.

Regionen består af Kina, Nepal, Indien, Malaysia, Sri Lanka, Indonesien, Vietnam og Cambodja.

Analytikerne havde forudset et salg på 6634 mio. kr., viser medianestimater indsamlet af Carlsberg blandt op til 24 analytikere 16. oktober. Det skal ses i forhold til en omsætning på 6868 mio. kr. i samme periode 2022, og den lavere omsætning skyldes primært valutamodvind, skriver Carlsberg i regnskabet.

Nettoomsætningen i Asien steg organisk 3,7 pct.

Det samlede salg af drikkevarer steg med 1,5 pct. til 13,8 mio. hektoliter.

Carlsberg fremhæver i regnskabet en positiv udvikling i navnlig Kina, Vietnam og Laos.

”Mængdevæksten blev primært understøttet af vækst i Kina. I et generelt faldende marked fortsatte vi vores positive udvikling med 6 pct. organisk volumenvækst, understøttet af øget indenlandsk turisme i vores nøgleprovinser,” skriver bryggeriet.

Uændret volumensalg i Central- og Østeuropa

Carlsbergs østeuropæiske forretning, der har ændret navn til Central- og Østeuropa, kom ud af tredje kvartal med en omsætning på 3970 mio. kr.

Carlsbergs central- og østeuropæiske region dækker Ukraine, Hviderusland, Kasakhstan, Aserbajdsjan, Baltikum, Italien, Grækenland og landene på Balkan samt eksport og licens med salg i blandt andet Afrika og Mellemøsten.

Analytikerne havde forudset en omsætning på 3985 mio. kr. i divisionen, hvor Rusland ikke indgår.

Det skal ses i forhold til en omsætning på 3774 mio. kr. i samme kvartal 2022, hvor Rusland heller ikke er medregnet.

Den central- og østeuropæiske nettoomsætning steg organisk 6,3 pct. i kvartalet.

Salget i hektoliter endte på 1,1 mio., som var uændret fra samme kvartal året forinden.

Rusland var tidligere en del af divisionen, men indregnes ikke, efter at selskabet sidste år satte de russiske bryggerier til salg som følge af den indledte invasion af Ukraine. Siden har har Carlsberg helt mistet kontrollen med de russiske bryggerier og nedskrevet værdien af forretningen.

Også forretningen i Ukraine er hårdt påvirket af krigen i landet, der brød ud 24. februar sidste år.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter