Analytikere om Carlsberg: Faldende salg af øl tager fokus

I mængder var der tale om et salg på 35,0 mia. hektoliter af både øl og andre drikkevarer i tredje kvartal mod 36,0 mio. hektoliter for samme periode i 2022.
Foto: Pr
Foto: Pr
AF MARKETWIRE & LINUS CALOV JACOBSEN

Carlsbergs ølsalg er dalet i tredje kvartal, og det kan stjæle opmærksomheden hos investorerne tirsdag morgen.

Det vurderer Mikkel Emil Jensen, der er senioranalytiker i Sydbank, efter bryggeriet har offentliggjort handelsopdatering.

”Voluminerne tager mest fokus,” siger Mikkel Emil Jensen, der på den baggrund spåede et fald til aktien. Kort efter åbningen er den dykket 1,9 pct. til 830,60 kr.

Senioranalytiker i Jyske Bank, Henrik Hallengreen Laustsen, er enig i, at volumensalget tager en stor del af opmærksomheden. Og han forventer ikke en bedring foreløbigt:

”Det faldende salg på volumen er en konsekvens af de økonomiske forhold, vi ser i verden lige nu. Og det har heller ikke hjulpet, at det har været et dårligt vejrmæssigt kvartal mest i Europa.”

Og der er grund til panderynker i branchen over de næste kvartaler, lyder det fra Henrik Hallengreen Laustsen: 

”Men det er da bekymrende. Ikke kun for Carlsberg men for markedet generelt. Starten af næste år bliver også udfordrende.”

Omsætning stiger marginalt

I mængder var der tale om et salg på 35,0 mio. hektoliter af både øl og andre drikkevarer i tredje kvartal mod 36,0 mio. hektoliter for samme periode i 2022.

Begge analytikere hæfter sig samtidig ved, at Carlsberg trods de faldende mængder lander en omsætning tæt på det ventede og ikke langt fra i det tilsvarende kvartal året før.

Omsætningen endte i tredje kvartal på 20,3 mio. kr. mod 20,2 mio. kr. i samme periode 2022. Sammenligningstallet er justeret for russiske aktiviteter, der var sat til salg, men som Carlsberg nu ikke længere har kontrol med.

Analytikerne havde ventet en omsætning på 20,4 mia. kr. ifølge estimater indsamlet af Carlsberg blandt op til 24 analytikere 16. oktober i år.

Den organiske vækst blev 5,8 pct., hvor der var ventet en organisk vækst i omsætningen på 5,6 pct. for kvartalet.

”Det er voluminerne der tager opmærksomheden, fordi de lander et stykke under det ventede. Det er vind og vejr i Vesteuropa og lav købelyst, der tynger,” siger Mikkel Emil Jensen.

”Modvinden er kraftigere end ventet på voluminerne, men bedre pris/mix effekter kan alligevel løfte omsætningen op på niveau med forventningerne,” siger han videre.

Også det kinesiske marked spiller ind, hvor forbrugerne ligeledes er under pres fra en svækket økonomi, som også smitter af på de omkringliggende markeder.

”Der er økonomisk modvind i Kina, men de lykkes alligevel med at tage markedsandele,” konstaterer Mikkel Emil Jensen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter