Jacob Aarup-Andersen vil holde fast i Carlsbergs strategi, Sail ’27, efter sin tiltræden som topchef.
Det gentager han i forbindelse med handelsopdatering for tredje kvartal, der er hans første regnskab i spidsen for bryggeriet.
Dermed lægger han op til at fortsætte den strategi, som hans forgænger, Cees’ t Hart, satte i søen i begyndelsen af året.
”Sail ’27 vil blive ved med at være den strategiske ramme for Carlsberg. Det sagde jeg, da jeg blev udnævnt, og jeg gentager det nu,” lyder det fra topchefen tirsdag formiddag.
Det indebærer et fortsat fokus på premiumprodukter, andre drikkevarer end øl samt ikke mindst de alkoholfrie øl, uddyber han.
”Det vil primært handle om en allokering af ressourcer, samt hvordan og hvor der skal investeres,” siger Jacob Aarup-Andersen.
Han lægger dog op til at gennemgå den eksisterende strategi sammen med ledelsen, og konklusionerne bliver offentliggjort til februar i forbindelse med årsregnskabet.
”Men for at forventningsafstemme, og før nogen synes, at det her er dramatisk: Lad være med at forvente nogle dramatiske ændringer i den overordnede strategiske retning. Sail ’27 som en ramme står fast,” siger han videre.
Ingen faldende priser
Der er ikke udsigt til lavere priser hos Carlsberg, selv om inflationen er på vej ned.
Det fortæller topchef Jacob Aarup-Andersen på et investorkald efter selskabets handelsopdatering tirsdag.
”Vi har set markant stigende omkostninger, og dem ser vi ikke falde, og som konsekvens af det ser vi heller ikke lavere priser,” lyder det fra bryggeri-topchefen.
”Vi beskytter vores profitabilitet,” tilføjer han.
Både energipriser og prisen på råvarer er steget i kølvandet af krigen i Ukraine, og selv om Carlsberg på nogle områder ser prisfald, så gælder det langt fra alle områder.
Samtidig er der fortsat lang vej tilbage til de niveauer, man så før krigen, er meldingen fra Carlsberg på analytikerkaldet.