Inflation sætter sit aftryk på alkoholforbruget

Således svarer 50 pct. af de, der har skruet ned for dagligvareindkøbet, at de helt har droppet at købe alkohol i løbet af årets tredje kvartal, skriver medie.
Blandt de forbrugere, der i forvejen har skruet ned for deres dagligvareindkøb, svarer over halvdelen i undersøgelse, at de helt har droppet at købe alkohol. | Foto: Lasse Kofod/Ritzau Scanpix.
Blandt de forbrugere, der i forvejen har skruet ned for deres dagligvareindkøb, svarer over halvdelen i undersøgelse, at de helt har droppet at købe alkohol. | Foto: Lasse Kofod/Ritzau Scanpix.

Inflationen begynder tilsyneladende at sætte sit præg på forbrugernes alkoholindkøb. 

Det skriver mediet Just Drinks på baggrund af en undersøgelse foretaget af mediets ejer, GlobalData, blandt 21.000 forbrugere på tværs af verden.

I alt svarer 28 pct. i undersøgelsen, at de i de seneste tre måneder har skåret ned for deres indkøb af dagligvarer for at opnå besparelser - og af dem svarede 58 pct., at de helt var holdt op med at købe alkohol, da kategorien var for dyr. 

Samtidig svarer flere i undersøgelsen, at de har downtradet, når de har købt alkohol - eksempelvis ved at vælge de billigere private label-mærker. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter