Kaffeselskab får internationalt grønt stempel

Kaffeleverandøren Slow kan fremover sælge kaffe til erhvervskunderne med endnu stærkere profil.
Foto: Pr
Foto: Pr

Kaffemarkedet har gennem lang tid arbejdet intenst på bæredygtige profilering og forskellige aktører har slået sig op på at levere fuld gennemsigtighed. 

Nu kan kaffeselskabet Slow fremvise et skridt yderligere, idet selskabet er blevet godkendt af klimastandarden Science Based Targets, skriver Børsen. Selskabets tilgang til kaffedyrkning med genskabelse af skov som del af produktionen udligner CO2-belastningen ved den øvrige del af kaffeproduktion og -transport - hvilket selskabet nu har fået et anerkendt klimastempel for. 

“Der er en milepæl, som er nået. Det betyder, at man faktisk kan drikke en klimaneutral latte med komælk. Det er pænt vildt. Nu har vi kunnet validere vores klimapåvirkning, så vi lige pludselig kan blive en løsning på nogle af vores kunders udfordringer. Markedet er blevet så modent, at selv små bidrag som kaffeindkøb kan bidrage til klimaregnskabet,” siger adm. direktør i Slow, Sebastian Nielsen til Børsen.

Kaffeselskabet har fra opstarten i 2018 slået sig op på at tilbyde kunderne - og producenterne - en anden model for kaffehandlen. Slow-leverandørerne dyrker kaffen i skoven for naturens skyld i lande som Laos og Vietnam, og selskabet køber op direkte hos producenterne i stedet for en masse mellemhandlere. 

For et års tid siden hentede selskabet omkring 18,2 mio. kr. i frisk kapital fra ejerkredsen til at trykke endnu mere på speederen for selskabet, det blandt andre har Mærsk og Coor i kundekredsen.

”Vi kommer til at have endnu mere fart på, og det er også derfor, vi går ud og rejser kapital, så vi kan fortsætte med at udbrede Slow-modellen. Vi kommer til at investere endnu mere,” sagde Sebastian Nielsen ved den lejlighed.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter