Tørsten efter Tanqueray-gin, Johnnie Walker-whisky og de mange andre mærker i den internationale spirituskoncern Diageo klarer sig godt. Koncernen har således slået forventningerne til hele året en smule, idet de dyrere dråber har holdt vækstraterne mens den samlede volumen er dykket.
Diageo melder ifølge Reuters, at den organiske vækst hos spirituskæmpen er vokset med 6,5 pct. i det skæve regnskabsår med afslutning i juni. Forventningen hos analytikere lød på en konsensus omkring 6,4 pct.
Ud af denne vækst stammer 57 pct. fra spirituskoncernens dyreste mærker - og dermed har Diageo formået at holde fast i forbrugernes interesse for mærkerne fra pandemi-dagene, hvor festerne flyttede hjem i privaten.
Samlet set faldt salgsvolumen med 0,8 pct. mens det organiske driftsresultat er vokset med 7 pct.
”Jeg forventer, at driftsmiljøudfordringerne fortsætter med fortsat omkostningspres og vedvarende geopolitisk og makroøkonomisk usikkerhed,” udtaler topchef Debra Crew, der overtog posten i juni, hvor den tidligere og mangeårige topchef Ivan Menezes gik bort.
Verdens største spiritusproducents afgående direktør er død