Lars Jensen: Vrumona skal styrkes lokalt - vil se på synergier med tiden

Den administrerende direktør fortæller ligeledes, at Royal Unibrew forsøger at ramme det sted, hvor forbrugerne flytter sig hen med det nye opkøb. 
”Markedet i sig selv vækster ikke super meget. Der er ikke nogen drikkevaremarkeder i Europa, der vækster, men forbrugerne flytter deres forbrug, og det er det, man skal ramme," siger Lars Jensen, der er adm. direktør. | Foto: Pr
”Markedet i sig selv vækster ikke super meget. Der er ikke nogen drikkevaremarkeder i Europa, der vækster, men forbrugerne flytter deres forbrug, og det er det, man skal ramme," siger Lars Jensen, der er adm. direktør. | Foto: Pr
Marketwire

Royal Unibrew har med sit opkøb af Vrumona taget endnu et skridt i retningen mod markedet for kalorielette og kaloriefrie drikke, som den danske bryggerikoncern har fokus på for at kapitalisere på den stigende interesse for knap så kalorietunge produkter.

Det fortæller Royal Unibrews administrerende direktør, Lars Jensen, til MarketWire.

Royal Unibrew betaler 300 mio. euro - omkring 2200 mio. kr. - for den hollandske læskedriksproducent på gældsfri basis. Sælger er bryggerigiganten Heineken, der for nogle måneder siden udbød selskabet til salg gennem en auktionsproces.

Selskabet fokuserer på kaloriefattige og kaloriefri produkter og tapper desuden 7 Up og Pepsi for det amerikanske selskab Pepsico. Med opkøbet får Royal Unibrew adgang til et bredt marked for drikkevarer i Holland.

”Det er jo stort, fordi det favner alt fra vand til sodavand til vitaminvand og lignende. Der er, hvis man kigger på det samlede marked i Holland, en fordeling mellem sukker og ”non-sugar”, der er mere i favør af sukker samlet set, hvis man sammenligner med de nordiske lande,” siger Lars Jensen.

Da væksten på det overordnede drikkevaremarked er begrænset, skal væksten hentes i forbrugernes skift til de mindre sukkerholdige drikkevarer, forklarer han videre.

”Markedet i sig selv vækster ikke super meget. Der er ikke nogen drikkevaremarkeder i Europa, der vækster, men forbrugerne flytter deres forbrug, og det er det, man skal ramme.”

Fokus på de knap så sukkerholdige drikke omfatter ikke kun Vrumona, men er også på koncernbasis, forklarer topchefen.

”Vi prioriterer at drive produkter med mindre sukkerindhold og i øvrigt også mindre alkoholindhold generelt set, så vi altid giver forbrugeren et valg imellem den ”fulde løsning” og den ”lette løsning”.

Skal styrkes i Holland - Synergier for øje senere

Royal Unibrew har med opkøbet af Vrumona udvidet til et nyt europæisk marked. I første omgang er fokus på at styrke Vrumonas position i Holland, men med tiden vil man se, om der kan skabes synergier på tværs af den europæisk forretning.

”Planen er at styrke Vrumona med udgangspunkt i Holland,” siger Lars Jensen og tilføjer:

”Men det er klart, at vi har en fransk virksomhed, nu har vi en hollandsk virksomhed, vi har en italiensk virksomhed - vi skal jo kigge på, hvordan vi kan skabe synergier i de lande, vi opererer i, på samme måde som vi har synergier i de nordiske lande.”

Synergierne ventes med tiden at blive indfriet - dog ikke på den ”ultrakorte bane” og ikke gennem fyringer.

Vrumona har i Holland en markedsandel på omkring 10 pct. på tværs af drikkevaremarkedet fraregnet alkohol.

Langsigtede investeringer nødvendige

Selv om Royal Unibrew med sit opkøb overtager en veldreven forretning, er der behov for langsigtede investeringerne, hvis der skal følges med forbrugernes behov.

”Det er noget af det, der skal sættes turbo på - at give dem de samme værktøjer som i de nordiske lande. Det kræver noget nyt udstyr, noget større udstyr og noget bedre udstyr,” siger Lars Jensen.

Det kommer til at koste ”nogle penge” at få produktionen udstyret, så forbrugernes behov kan imødekommes, og der ventes således at gå ”et par år”, før det fulde organiske vækstpotentiale kan blive udlevet.

Ventetiden skyldes, at der er lang leveringstid på udstyr, lyder forklaringen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter